TÖRVÉNY AZ ALAPFOKÚ OKTATÁSRÓL ÉS NEVELÉSRŐL
(Szerb Köztársaság Közlönye, 55/2013. sz. és 101/2017. sz.)
I BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
A törvény tárgya
- szakasz
Ez a törvény szabályozza az egységes oktatási és nevelési rendszer részét képező alapfokú oktatás-nevelést.
Az alapfokú oktatás és nevelés az alkotmánnyal, Az oktatási és nevelési rendszer alapjairól szóló törvény (a továbbiakban: Törvény), a kihirdetett nemzetközi egyezmények, alapokmányok, megállapodások és jelen törvény rendelkezései szerint valósul meg.
Az ebben a törvényben nyelvtani hímnemben előforduló kifejezések alatt az érintett személyek természetes hímnemű és nőnemű említését kell érteni.
Az alapfokú oktató-nevelő tevékenység
- szakasz
Az alapfokú oktatás-nevelés közvetlen társadalmi érdeket képez, és közszolgálati tevékenységként valósul meg.
Az oktatás-nevelés, e törvény szerint, a tanítást és a tanulókkal folytatott egyéb szervezett munkát öleli fel.
- szakasz
Alapfokú oktató-nevelő tevékenységet
1) az általános iskola;
2) a felnőttképző általános iskola;
3) az alapfokú zeneiskola;
4) az alapfokú balettiskola;
5) a fejlődési zavarokkal küszködő és rokkant tanulókkal foglalkozó általános iskola (a továbbiakban: iskola) folytat.
Kivételesen, az alapfokú oktatást és nevelést azok az oktatási – nevelési központok is gyakorolhatják, mert olyan intézményekről van szó, amelyekben az iskoláskor előtti, az alapfokú oktatási és nevelési mellett, középiskolai oktatás és nevelés is folyik.
A felnőtt korúak alapfokú oktatása a Törvény és a felnőttoktatásról szóló külön törvény rendelkezései szerint történik.
Az általános iskolai oktató-nevelő tevékenység az iskolaprogram végrehajtása által, iskolai, vagy más helyiségekben, kihelyezett tagozatok megszervezésével történik.
Az alapfokú oktatás-neveléshez való jog
- szakasz
Mindenkinek joga van közintézményi iskolában megvalósuló ingyenes és színvonalas alapfokú oktatás-nevelésre.
A közintézményi iskola tanulója ingyenesen férhet hozzá tankönyvhöz, iskolai anyaghoz, utaztatáshoz, étkeztetéshez, és, ha az szükséges, elhelyezéshez, a törvény szerint.
Az alapfokú oktatás-nevelés kötelező mivolta
- szakasz
Az alapfokú oktatás-nevelés kötelező, és a törvény szerint valósul meg.
Az iskoláskor előtti előkészítő program a törvény szerint valósul meg, és a kötelező oktatás-nevelés része.
- szakasz
A szülő, illetve más törtvényes képviselő köteles gondoskodni a gyermek iskolába íratásáról és a rendszeres iskolalátogatásról.
- szakasz
A Szerb Köztársaság állampolgárságával rendelkező gyermek jogosult arra, hogy honi általános iskolai oktatás-nevelésben részesüljön.
- szakasz
A szülő, illetve más törtvényes képviselő jogosult arra, hogy gyermeke számára válasszon az alapfokú állami vagy magániskolai, illetve otthoni vagy távoktatási oktatás-nevelés közül, a Törvénnyel összhangban.
Az iskola feladata
- szakasz
Az iskola alapvető feladata, hogy egyenlő feltételekkel tegye lehetővé a színvonalas oktatás-nevelést minden gyermek és tanuló számára, tekintet nélkül arra, hogy az iskola hol helyezkedik el, illetve arra, hogy hol történik az oktató-nevelő munka.
Az oktató-nevelő tevékenységgel foglalkozók, és az iskola többi alkalmazottja egyaránt a tanulók egyenrangúságát hirdetik és tevékenyen szembehelyezkednek a megkülönböztetés és az erőszak minden nemével.
A fejlődési zavarokkal küszködő és fogyatékkal élő gyermekek oktatás-nevelése
- szakasz
A fejlődési zavarokkal küszködő és a rokkant tanuló, jelen törvény értelmében: olyan fiatal, aki intellektuális képességzavarokkal, érzékcsalódási zavarokkal, vagy motoros funkciófejődési rendellenességgel, tanulási problémákkal, beszédképességi, viselkedési, továbbá érzelmi zavarokkal szembesül. Ide soroljuk azokat a gyerekeket is, amelyeknél a fejlődési zavarok több szférában, halmazban jelentkeznek, minek következtében igényeik kielégítésekor számos akadályba ütköznek. Ezért a lehető legkomplexebb támogatásra van szükségük. Ide tartoznak az egyéb fogyatékkal élő gyerekek is, akiknek ugyancsak segítségre és támogatásra van szükségük.
A fejlődési zavarokkal küszködő és rokkant és fogyatékkal élő tanuló rendszerint az iskolában, a többi tanulóval együtt részesül alapfokú oktatás-nevelésben, vagy a fejlődési zavarokkal küszködő gyermekek számára fenntartott iskolában, ha az szolgálja leginkább a tanuló javát – a Törvény rendelkezései szerint.
A fejlődési zavarokkal küszködő és fogyatékkal élő tanuló egyéni oktatási tervre jogosult, a Törvény rendelkezései alapján.
A teljes törvény szövege a következő címen olvasható: