A tanári hivatás és szakmai fejlődés kompetenciakövetelményei
BEVEZETŐ
A tanári kompetenciák az oktatói-nevelői tevékenység összetett folyamata során kifejtett egyéni képességek. Ezek a képességek a meghatározott feladat ellátásához szükséges ismeretek, készségek, jártasság és attitűd. A tanár szerepe kulcsfontosságú az oktatási-nevelési folyamat fejlesztésében, mert közvetlenül befolyásolja a tanuló tanulását és fejlődését.
A tanári kompetenciák a tanulás célja és kimenetei alapján kerülnek meghatározásra és szakmai szabványokat kell biztosítaniuk az eredményes és hatékony tanításhoz.
A következő kompetenciákra vonatkoznak:
- Oktatási terület, tantárgy és tanítási módszer;
- Tanítás és tanulás;
- A tanuló személyiségfejlesztése;
- Együttműködés és kommunikáció.
Az oktatási-nevelési rendszer alapjairól szóló törvény rendelkezik a tanítás minőségének fejlesztésével kapcsolatos intézkedésekről, valamint az oktatás és nevelés, mint a “tudáson alapuló társadalom” alapja eszméjével összhangban jelöli ki a célokat és az általános kimeneteleket. A tanulók oktatásának és nevelésének megállapított céljai és eredményei a modern társadalomban való élethez szükséges általános kompetenciákra, valamint a specifikus tudás és készségek fejlesztésére helyezik a hangsúlyt. Ezek miatt a tanár szerepe többszörös, mert:
- fejlesztenie kell azokat a tanulói kulcskompetenciákat, amelyek által a tanulók életképessé és munkaképessé válnak és ezzel alapot nyújt számukra a továbbtanuláshoz;
- fokozott megerősítést és támogatást kell nyújtania a hátrányos helyzetű, a tehetséges és a fejlődési zavarokkal küszködő tanulóknak, hogy képességeikhez mérten valósíthassák meg oktatási és nevelési teljesítményeiket.
A tanárnak rendelkeznie kell az iskolai erőszak megelőzésével, a tanulók tanulásra való ösztönzésével, a tolerancia kiépítésével, a diszkrimináció megakadályozásával stb. vonatkozó kompetenciákkal is, hogy hozzájáruljon ahhoz, hogy minden tanuló számára egyaránt biztosítva legyen az iskoláztatás hatékonysága, elérhetősége és az egyenlő jogok.
Ez a dokumentum irányelveket tartalmaz az oktatásban foglalkoztatottak és az oktatási intézmények számára és támogatást nyújt:
- A tanári önértékeléshez és saját szakmai fejlődése tervezésének személyes megválasztásához;
- A szakmai fejlődés tervezéséhez az oktató-nevelő intézmény szintjén;
- A kezdő képesítéssel rendelkező tanárok szakmai továbbképzése gyakorlatának előmozdításához, munkába való bevezetésüköz, licenc megszerzésére, a továbbképzésre, fokozatok megszerzéséhez, munkájuk figyelemmel kíséréséhez és értékeléséhez, valamint a nemzeti prioritások meghatározásához.
A tanár:
- Ismerje az oktatás-nevelés rendszerét, elveit és céljait, kimeneteit és szabványait;
- Ismerje és alkalmazza az oktatási-nevelési jogszabályokat, stratégiai dokumentumokat és a vonatkozó nemzetközi dokumentumokat;
- Értse az oktatás és az iskola társadalmi környezetét és tevékenyen járuljon hozzá a multikulturális és inklúziós szempontú oktatáshoz;
- Járuljon hozzá a fenntartható fejlődéshez és ösztönözze tanulóit az egészséges életvitelre;
- A szerb nyelv és a tanítás nyelvének szabályai szerint fejezze ki magát szóban és írásban, gazdagítsa saját és diákjai nyelvi kultúráját;
- Alkalmazza az információs-kommunikációs technológiákat;
- Egyeztesse gyakorlatát az oktatás és nevelés területén történő újításokkal;
- Elemezze, értékelje, módosítsa és tökéletesítse szakmai tevékenységét az önértékelés és a külső értékelésből kapott új információkat is alkalmazva;
- Tisztelje az egyetemes emberi és nemzeti értékeket és ösztönözze tanulóit azok elsajátításra, a kölcsönös megértés és tisztelet, a tolerancia, a különbözőségek tiszteletben tartása, az együttműködés és a barátkozás támogatása által;
- Személyes pédával alakítsa a tanulók értékrendjét és pozitív tulajdonságait;
- Értse az egész életen át tartó tanulás jelentőségét, folyamatosan képezze magát, korszerűsítse és fejlessze tevékenységét;
- Ismerjen legalább egy idegen nyelvet.
OKTATÁSI TERÜLET, TANTÁRGY ÉS TANÍTÁSI MÓDSZER
Ismeretek
- Ismeri tantárgyának tudományterületét és annak kapcsolatát más tudományos területekkel;
- Ismeri az adott területet és szaktárgya tantervét és oktatási programját, annak összefüggéseit más területekkel és tantárgyakkal;
- Ismeri az oktatás-nevelés alapelveit, céljait és kimenetét, a tanulói előmenetel általános és egyéni követelményeit és azok egymásközti összefüggéseit;
- Érti a tantárgy tartalmának társadalmi fontosságát;
- Rendelkezik tantárgya tanításához szükséges didaktikai-módszertani tudással;
- Ismeri a vonatkozó tudományágat és a tantárgyát kísérő technológiát;
- Ismeri a tantárgyához kapcsolódó idegen nyelvet.
Tervezés
- A munkaprogram kidolgozása során figyelembe veszi: a fejlesztési követelményeket, a tantervet és a munkaprogramot, valamint a tanulók egyéni sajátosságait, tekintettel a tartalmi és időbeli összehangoltságra;
- A pedagógiai folyamat megtervezése és szervezése folyamán törekszik arra, hogy tanulói számára elérhetővé tegye a program tartalmát (befogadóképes, megértő, érdekes);
- A tanítási-tanulási folyamat hatékonysága és eredményessége érdekében megtervezi változatos módszerek, technikák, munkaformák és a rendelkezésre álló taneszközök alkalmazását;
- A tanítási egységek tervezése és szervezése folyamán szem előtt tartja azok horizontális és vertikális korelációját;
- Megtervezi az új folyamatokkal kapcsolatos tájékoztatást, az alkalmas és elérhető oktatási technológiák alkalmazását;
- Megtervezi a tantárgy elsajátításával kapcsolatos előírt oktatási követelmények és célok megvalósulásának ellenőrzését.
Megvalósítás
- Az oktatási alapelvekkel, célokkal és kimenetekkel, valamint a tantárgyának tantervével és munkaprogramjával összhangban valósítja meg a funkcionális, oktatási és nevelési célokat, a tanulók egyéni sajátosságaihoz és képességeihez mérten;
- Fokozatosan vezeti be tanulóit a tudományos területbe;
- A tanítási tartalmakat összekapcsolja a tanulók előzetes tudásával és tapasztalataival, jelenlegi és jövőbeni szükségleteivel, a mindennapi élet példáival, más tudományterületek tartalmaival, időszerű eredményekkel/tudományos újságokkal;
- Tematikus egységbe kapcsol össze és szervez meg egy vagy több tantárgyi tartalmat;
- Változatos módszertani eljárásokat alkalmaz a tanulmányi teljesítménykövetelmények, -célok és kimenetek, a tantárgyi tartalmak és tanulók korosztálybeli sajátosságai, egyéni képességei és szükségleti szerint;
- Alkalmazza a megfelelő és elérhető technológiákat az oktatásban.
Értékelés/evaluálás
- Folyamatosan követi és értékeli a tartalmak horizontális és vertikális összefüggéseit;
- Folyamatosan követi és értékeli a a tanulók teljesítményét különböző értékelési módokat alkalmazva tantárgya sajátosságaival összhangban;
- Követi és értékeli tanítványai érdeklődését tantárgya keretében;
- Az oktatási teljesítmény-követelmények megvalósulásának elemzése alapján tervez és foganatosít támogatást a tanulók számára.
Szakmai fejlődés
- Folyamatosan továbbképzi magát tantárgya tudományos területén, a tanítási módszertan és a képzési technológia terén;
- A szakmai képzéseken szerzett új ismeretek alkalmazásával fejleszti munkája minőségét azokon a területeken, amelyek kapcsán továbbképzésen vett részt;
- Szakmai képzését az önértékelés, munkájának külső értékelése és iskolája szükségleteinek megfelelően tervezi meg.
TANÍTÁSI ÉS TANULÁSI KOMPTENCIÁK
Ismeretek
- A tanulók kognitív fejlődésével kapcsolatos ismeretekkel rendelkezik (kognitív szakaszok és a következő fejlődési szint);
- Ismeri a tanulási folyamat természetét, eltérő stílusait és a tanulási stratégiákat;
- Ismeretekkel rendelkezik a vélemény mibenlétéről és a tudományos fogalmak kialakításáról.
Tervezés
- Tevékenységét a tanulók tudása és tapasztalata, egyéni sajátosságaik és szükségleteik alapján, valamint munkakörnyezetének kijelölt céljai, kimenetei, tartalmai és jellegzetességei alapján tervezi meg;
- A tudományos fogalmak fejlesztését célzó tevékenységeket tervez;
- A kritikai, elemző és eltérő gondolkodásmód ösztönzését tervezi;
- Megtervezi a tanulók munkáját és előmenetelét követő különböző módokat;
Megvalósulás
- Változatos munkamódszereket és tevékenységet alkalmaz a tanulók előzetes tudása és tapasztalata, egyéni sajátossága és szükségletei és munkakörnyezete által kijelölt céloknak, kimeneteleknek, tartalmaknak és sajátosságoknak megfelelően;
- Ösztönzi és támogatja a tanulók különböző tanulási stílusait és elősegíti a tanulási stratégia fejlődését;
- Folyamatosan ösztönözi és támogatja a különböző gondolkodási készségek fejlesztését (problémaazonosítás, problémamegoldás, döntéshozatal) és gondolkodásmódokat (kritikus, elemző, eltérő);
- Támogatja a tanulót a tananyaggal kapcsolatos önálló gondolatközlésére, kérdésfeltevésre, vitára és észrevételek megtételére;
- Egyértelmű utasításokat ad tanulói számára és a tudás átadására irányítja őket;
- Tanulóinak teljesítményét a tárgyilagos, nyilvános, folyamatos és ösztönző osztályozás által követi és értékeli teljeskörű és érthető visszacsatolást nyújtva nekik munkájukról;
Értékelés/evaluáció
- Követi és megítéli a tanulás és előmenetel különböző szempontjait, változatos értékelési technikákat alkalmazva;
- Követi és értékeli saját módszereinek hatékonyságát a tanulói teljesítmány függvényében;
- Követi és értékeli a tanulók teljesítményét a tanulók egyéni képességeivel összhangban, a megállapított osztályzási kritériumokat alkalmazva;
- A tanulók előmeneteléhez viszonyítva követi és értékeli a munka követésére és elemzésére szolgáló eszközöket;
- Folyamatosan követi és értékeli a tanulói teljesítményt a továbbtanulás célját szolgáló értékelési eljárásokat alkalmazva;
- Felméri a tanulók felzárkóztatási szükségleteit.
Szakmai fejlődés
- A tanulói teljesítmények elemzése alapján folyamatosan fejleszti saját pedagógusi munkáját;
- A kognitív pszichológia, a pedagógiai pszichológia és a korszerű didaktika és módszertan területén szerzett újabb ismereteit felhasználva fejleszti pedagógusi munkáját.
A TANULÓ SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSE
Ismeretek
- Ismeri és érti a tanulók közti testi, érzelmi, társadalmi és kulturális különbségeket;
- Ismeri és érti a tanulók lelki, érzelmi és társadalmi fejlődését;
- Ismeri a hátrányos helyzetű tanulóknak nyújtandó támogatási módszereket;
- Tisztában van a tanulók ösztönzésének különböző lehetőségeivel és módjaival;
- Képes felismerni, mozgósítani és ösztönözni minden tanulója képességének fejlődését, tiszteletben tartva a egyéniségüket.
Tervezés
- Változatos tevékenységeket tervez, amelyekkel minden tanulót bekapcsol a munkába, tiszteletben tartva a szociális és érzelmi fejlődésükben mutatkozó egyéni eltéréseket;
- Munnkáját a tanulók pszichofizikai és fejlődési jellegzetességeivel összhangban tervezi is hangolja össze, a tanulóra mint fejlődésben levő személyiségre tekint;
- A tanulók önértékelését és önbecsülését ösztönző módszereket és eljárásokat tervez;
- Az oktatási-nevelési folyamat minden résztvevője közti interakciót tervez, tiszteletben tartva a különbözőséget és figyelemmel a szükségletekre;
- A tanulók kreativitását és önkezdeményezését ösztönző változatos tevékenységet tervez.
Megvalósulás
- Különböző aktivitásokat teremt tanulói számára, tiszteletben tartva egyéni különbségeiket és pszichikai fejlettségüket;
- Konstruktív eljárásokat alkalmaz a fejlődési problémák megoldására, válsághelyzetek és konfliktusok megoldására;
- Lehetőséget és környezetet biztosít a tanulói aktivitásra, érdeklődésre és szükségletekre, figylembe véve a tanulók álláspontjait és véleményét;
- Ösztönzi a tanulók magabiztosságát, önbecsülését, fokozza minden tanulója törekvését;
- A tanulók ösztönzésére irányuló változatos módszereket alkalmaz.
Értékelés/evaluáció
- Változatos stratégiákat használ a tanulói személyiség különböző aspektusai fejlődésének követésére (együttműködés a többi tanulóval, konfliktusmegoldás, reakció a sikertelenségre);
- A tanulók órán tanúsított tevékenységét, elégedettségét, motiváltságát, önállóságát és kitartását elemezve és figyelemmel kísérve értékeli saját munkáját;
Szakmai fejlődés
- Szakmai fejlődését az osztályban uralkodó viszonyok minősége, a tanulók tanulás iránti motiváltsága és személyiségjegyei alapján tervezi;
- Tudásának bővítését a gyermekek pszichofizikai és szociális fejlődése és ösztönzése terén tervezi;
- Tevékenyen dolgozik a gyermekekkel való viszonyának javításán;
- Fejleszti az osztály vezetésével kapcsolatos pedagógusi jártasságait.
KOMMUNIKÁCIÓ ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS1
Ismeretek
- Érti a szülővel/nevelővel és az oktatói-nevelői munkában résztvevő többi partnerrel való együttműködés jelentőségét;
- Információkkal rendelkezik az oktatói-nevelői munkát támogató elérhető erőforrásokról (iskolai, családi, a helyi- és a tágabb környezet);
- Ismeri a különböző partnerekkel való együtműködési formákat és tartalmakat;
- Ismeri az eredményes kommunikációs technikákat.
Tervezés
- Rendszeres együttműködést tervez a szülőkkel/nevelővel és az oktatói-nevelői tevékenység többi partnerével a lehetséges partnerek és az elérhető erőforrások hálózatának elemzése alapján;
- Együttműködést ösztönző különböző formákat tervez;
- Helyzeteket, aktivitásokat, lehetőségeket teremt a kommunikációs készségek kifejezésre juttatására.
Megvalósulás
- A tanulók érdekében történő közös munka során együttműködik a partnerekkel, ösztönzi a véleménycserét, építi az egymásközti bizalom hangulatát;
- Tevékenyen és konstruktívan részt vesz az iskola életében;
- Tájékoztatja és tanácsokkal látja el a szülőket/nevelőt és bátorítja őket az iskola életébe történő aktív bekapcsolódásra;
- Megvizsgálja és figyelembe veszi a partnereknek az iskolai tevékenység előmozdítására vonatkozó kezdeményezéseit;
- Az együttműködés során ösztönzi a szociális kompetenciák fejlesztését;
- Tevékenyen részt vesz a csapatmunkában.
Értékelés/evaluáció
- Elemzi és értékeli saját együttműködési képességeit;
- Az eredmények hatékonyságának elemzése alapján értékeli a partnerekkel történő együttműködést;
- Folyamatosan tájékoztatja a partnereket az együttműködés eredményeinek hatékonyságáról.
Szakmai fejlődés
- Szakmai fejlődését a minden partnerrel történő együttműködés hatékonyságának elemzése alapján tervezi;
- Szakmai fejlődését az együttműködés és kommunikáció terén tervezi;
- A csapatmunkára képezi magát;
- Tevékenyen dolgozik az oktató-nevelő munkában részt vevő minden partnerrel való viszonyának javításán.
_____________________________
1 Az oktató-nevelő munkában részt vevő partnerek: a tanulók, szülő/gyám, kollégák, az oktató-nevelő munka szempontjából jelentőséggel biró helyi és tágabb közösség
Forrás: www.mnt.org.rs