A sajtókommunikációról

Tudástár

 

A sajtókommunikációs munka során rendszeresen, megbízható, pontos és hírértékű információkkal kell ellátnunk a média képviselőit, törekedve a kétoldalú, jó személyes kapcsolatok kialakítására.

 

A sajtóval való kapcsolattartás feladatai:

  • sajtólisták, sajtóadatbázis összeállítása, folyamatos karbantartása
  • sajtókapcsolatok tervezése, kialakítása, ápolása
  • együttműködés az újságírókkal, hírügynökségekkel
  • sajtómegjelenések dokumentálása, értékelése

A sajtókommunikáció legfontosabb eszközei:

  • sajtóközlemények
  • riportok, interjúk
  • sajtórendezvények (sajtótájékoztató, sajtófogadás, sajtó háttérbeszélgetés, sajtóreggeli, sajtóebéd, sajtóvacsora stb.)

A jó sajtóközlemény néhány ismérve:

  • hírértékkel bír
  • érdeklődést felkeltő címe van
  • az első bekezdés (lead) tartalmazza az alapvető információkat (ki, mit, hol, mikor és miért csinál)
  • a „sajtó nyelvét” használja a szövegezésben
  • nem több egy oldalnál
  • a fejlécben szerepel a közleményt kibocsátó szervezet neve
  • szerepel rajta a dátum és a „sajtóanyag” felirat
  • a végén megtalálható a kapcsolattartó neve és elérhetőségei
  • ha van rá mód, csatoljuk sajtófotót (sajtóközlésre alkalmas minőségben)

A sajtóesemények rendezésének főbb feladatai:

  • az esemény témájának meghatározása (fontos a hírérték)
  • az időpont kijelölése (lapzárta, párhuzamos események, sajtóesemények, stb. figyelembevételével)
  • a helyszín kiválasztása (méret, stílus, megközelíthetőség, pakolás, technikai feltételek, stb. figyelembevételével)
  • a kommunikátor kiválasztása
  • a meghívottak körének meghatározása
  • a meghívó kiküldése (a rendezvény előtt legalább egy héttel)
  • a meghívottak telefonos, e-mailes megkeresése (visszacsatolás a meghívó megérkezéséről, részvételi szándékról)
  • meghívó ismételt elküldése (esemény előtt egy-két nappal)
  • sajtócsomag készítése az újságírók számra (meghívó, sajtóközlemény, háttéranyagok, szervezet bemutatkozó anyaga, névjegykártya, stb.)
  • technikai, személyi feltételek biztosítása (hangosítás, dekoráció, fotós, hostessek, stb.)
  • lebonyolítás (érkezők fogadása és regisztrációja, sajtócsomag átadása, tájékoztató megtartása, újságírói kérdések megválaszolása, fogadás, sajtóajándékok átadása)
  • sajtóanyag kiküldése minden meghívott újságíró számára
  • utómunkák elvégzése (értékelés, sajtómegjelenések összegyűjtése)

Forrás: nonprofit.hu