Minősített Tehetséggondozó Műhely

Magyarország Hazai
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS Minősített Tehetséggondozó Műhely cím elnyerésére

a Konvergencia Régiókban
Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl
Az Új Nemzedék Központ (a továbbiakban: ÚNK)
FELHÍVÁST
tesz közzé a “Tehetségek Magyarországa” című EFOP 3.2.1-15-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében adományozott
Minősített Tehetséggondozó Műhely (a továbbiakban: MTM) cím elnyerésére.

A MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY CÉLJA:
A Minősített Tehetséggondozó Műhelyek olyan egyenletes területi lefedettséget biztosító, egységes szempontok alapján kiválasztott tehetséggondozó-mintaintézmények, amelyek egyszerre végeznek (1) a kiemelten tehetséges gyermekekre/tanulókra irányuló tehetségfejlesztő és (2) a tehetséggondozásban érintett pedagógusokra, szakemberekre irányuló szakmai támogatási, valamint (3) saját tevékenységüket érintő, önfejlesztést célzó minőségbiztosítási tevékenységeket.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely névvel jelölt új tehetséggondozó-mintaintézményi szerepkör betöltése minősítési eljárás révén valósul meg. A cím elnyerésére azon, a tehetséggondozás terén hagyományokkal, dokumentálható eredményekkel rendelkező nevelési-oktatási intézmények pályázhatnak, amelyek tehetséggondozó tevékenysége nagy múltra tekint vissza, és intézményi szinten is elkötelezettek a tehetséggondozás mellett.
Az MTM-hálózat kialakításának célja, hogy minden tehetséges tanuló az igényeinek, képességeinek legmegfelelőbb fejlesztésben részesüljön, továbbá, hogy az intézmény meghatározott földrajzi környezetében elhelyezkedő nevelési-oktatási intézmények számára intézményközi szakmai tanácsadást, konzultációs lehetőséget biztosítson.
A célok elérése érdekében az Új Nemzedék Központ a címbirtokos intézményeket célzott pedagógus-továbbképzésekkel, mentortámogatással, szakmai rendezvények megvalósításával, tárgyi eszközök és szakmai konzultációs lehetőségek biztosításával, valamint az intézmények szakmai együttműködésének támogatásával segíti.
Az MTM-címmel kapcsolatos bővebb leírást “A Minősített Tehetséggondozó Műhelyek minősítési eljárásának kézikönyve” című dokumentum tartalmazza, amely az alábbi oldalon található:http://archiv.ujnemzedek.hu/tehetseg/kiadvanyaink/.

A jelentkezés feltételei
1. A PÁLYÁZÓK KÖRE
a) Pályázatot az alábbi intézmények nyújthatnak be:
– a) általános iskola,
– b) szakközépiskola,
– c) szakgimnázium,
– d) gimnázium.
b) A pályázó kizárólag város, megyeszékhely vagy megyei jogú város jogállású településen székhellyel rendelkező intézmény lehet.

2. MELY INTÉZMÉNYEK LEHETNEK MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELYEK?
A Minősített Tehetséggondozó Műhely olyan nevelési-oktatási intézmény lehet, amely:
a) kiemelten tehetséges gyermekek/tanulók gondozását támogatószakmai csoporttal és programmal rendelkezik;
b) meghatározott közigazgatási régióhoz kapcsolódó körzetben, adott tevékenységek vonatkozásában akár országos hatókörrel végzi tevékenységét;
c) a tehetségekkel történő foglalkozás teljes folyamatát kiterjeszti:
– az általános képességekre;
– lehetőség szerint a gardneri képességterületek mindegyikére;
– a speciális helyzetű tehetségcsoportokra;
– foglalkozási területekre (ahol releváns);
– a tehetséges tanuló motivációjának és személyes érzelmi jóllétének gondozására.
d) egyedi intézményi arculattal rendelkező tehetséggondozási profilt (terület-általános és terület-specifikus tehetséggondozó programokat) alakít ki;
e) a tanulók szükségleteit, az intézményi adottságokat, a képzési sajátosságokat és a közvetlen társadalmi környezetet egyaránt figyelembe veszi.

3. A PÁLYÁZÓVAL SZEMBEN TÁMASZTOTT SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK
A Minősített Tehetséggondozó Műhely címre olyan intézmény pályázhat, amelynek:
a) pedagógiai programja saját tanulóira vonatkozóan tartalmazza:
– a tehetség, képesség kibontakoztatását lehetővé tevő nevelési célokat,
– alapelveket,
– feladatokat,
– eszközöket,
– valamint a megvalósításukat segítő tevékenységeket.
b) A pályázó intézménynek be kell mutatnia pedagógiai programjában – mind a nevelési program, mind a helyi tanterv érintett fejezeteiben – vagy annak tervezett módosításában, hogy saját tanulói számára hogyan valósítja meg a tehetségfejlesztés feladatait. (A tervezett módosítások beillesztését az intézmény pedagógiai programjába és a módosított pedagógiai program hatályba lépését a cím elnyerésétől számított egy év elteltével lefolytatott monitoring vizsgálja.)

4. A PÁLYÁZÓVAL SZEMBEN TÁMASZTOTT SZEMÉLYI FELTÉTELEK
Az MTM-címre pályázó intézmény tehetséggondozó szakmai tevékenységének ellátását az intézményben dolgozó megfelelő szakképzettségű szakemberek végzik, ők alkotják együttesen atehetséggondozó szakmai csoportot.
A tehetségszűrés, -azonosítás feladatainak speciális szakképzettséget igénylő ellátása miatt elengedhetetlen:
iskolapszichológus alkalmazása vagy
– a pedagógiai szakszolgálattal megkötött olyan megállapodás, amely a cím birtoklásának teljes időszakára garantálja a szakszolgálati iskola- és óvodapszichológia koordinátorának a tervezett tehetséggondozó programok sikeres megvalósításához megfelelő mértékű bekapcsolódását. (A megállapodás egy eredeti példánya a pályázathoz papíralapon csatolandó.)
A Minősített Tehetséggondozó Műhely címre pályázó nevelési-oktatási intézmény eredményes működésében előnyt jelent az alábbi szakemberek megléte:
– tehetségfejlesztő pedagógus;
– tehetségfejlesztő szakértői szakirányú szakképesítéssel rendelkező pedagógus;
– szakvizsgázott pedagógus tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tanulmányterületen;
– tehetségmentor;
– mentálhigiénés szakember;
– szaktanácsadó (különösen a kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése szakterületen);
– pályázati menedzser;
– pályaorientáció szakterületen szakvizsgázott pedagógus.

5. A PÁLYÁZÓTÓL ELVÁRT MINIMÁLIS INFRASTRUKTURÁLIS FELTÉTELEK
Az eredményes tehetséggondozó tevékenységhez a pályázónak biztosítania kell a megfelelő infrastrukturális feltételeket:
– tehetségazonosításra alkalmas helyiség;
– egyéni fejlesztésre alkalmas helyiség;
– a tehetségazonosításhoz és a tehetségterületek fejlesztéséhez szükséges speciális tárgyi eszközök;
– kislétszámú csoportos foglalkozások, szakmai konzultációk, tanácsadás megtartására alkalmas helyiségek, a különböző életkorú célcsoportok igényeinek megfelelő berendezéssel;
– könyvtár, amelyben elérhető a tehetséggondozással kapcsolatos releváns, elsősorban hazai szakirodalom;
– informatikai eszközök: legalább 2 laptop, projektor, nyomtató, fénymásoló, internetkapcsolat;
– közösségi tér, fellépésre, kiállítás berendezésére alkalmas terem, amelyek lehetőséget adnak a Minősített Tehetséggondozó Műhely alap- és kiegészítő feladataihoz kapcsolódó programok, rendezvények lebonyolítására, mint például tehetségek bemutatkozása, workshopok. (Amennyiben a Minősített Tehetséggondozó Műhely nem rendelkezik közösségi térrel, együttműködések keretében biztosítsa azt.)

6. A PÁLYÁZÓK ÁLTAL TELJESÍTENDŐ FELADATOK
A Minősített Tehetséggondozó Műhelyektől elvárt szakmai tevékenységrendszer alap- és kiegészítő feladatokból épül fel.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely alapfeladatai kiterjednek a tehetséggondozó tevékenység teljes folyamatára az alábbiak szerint:
– tehetségszűrés, -azonosítás, beválogatás, amelynek során figyelembe kell venni a tehetség életkori jellemzőit;
– komplex tehetséggondozó programok megvalósítása;
– kontroll/nyomon követés;
– tehetség-tanácsadás, szakmai konzultáció biztosítása a szülők, a pedagógusok, a tehetségekkel foglalkozó szakemberek, illetve intézmények számára;
– egyéni, sajátos arculatot kifejező jó gyakorlatok kifejlesztése, amely eléri az adaptálhatóság szintjét;
– hálózati együttműködés.
Az alapfeladatok mindegyikét szükséges teljesíteni.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely kiegészítő feladato(ka)t is végez, amelyek az alábbi, a tehetséggondozással összhangba hozható tevékenységek lehetnek:
– publikációs tevékenység;
– PR-tevékenység;
– diákmentori tevékenység;
– életvezetési, pályaorientációs tanácsadás;
– önkéntesek bevonása;
– szponzoráció megteremtése;
– civil szervezetek bevonása;
– meghatározott időközönként olyan rendezvények szervezése, lebonyolítása, amelyen a tehetségek lehetőséget kapnak a bemutatkozásra.
A kiegészítő feladatok közül egy feladat ellátása kötelező.

A jelentkezés módja
1. A jelentkezés módja:
Jelentkezni jelen felhívás 1. és 2. sz. mellékleteiben találhatóRegisztrációs adatlap, illetve Szándéknyilatkozat kitöltésével lehet. A kitöltött, aláírásokkal, pecséttel hitelesített dokumentumok egy eredeti példányát postai úton az Új Nemzedék Központ Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság címére (1134 Budapest, Váci út 49.), illetve ezen dokumentumokat és a postai feladóvevényt szkennelve, PDF-formátumban az címre kell megküldeni. (Amennyiben a pályázó a személyi feltételek teljesülése érdekében pedagógiai szakszolgálattal kötött megállapodást, be kell küldeni annak egy eredeti példányát is.)

2. A pályázat benyújtásának határideje:
A hitelesített Regisztrációs adatlap és a Szándéknyilatkozatelektronikus beküldésének, az eredeti postára adásának, valamint az ajánlószelvény elküldésének határideje: 2016. november 14., 24 óra

PÁLYÁZATI KONZULTÁCIÓS LEHETŐSÉG
A pályázás menetével, részleteivel és egyéb feltételeivel kapcsolatban felmerülő kérdések megválaszolására előzetes bejelentkezéshez kötöttkonzultációs lehetőséget biztosítunk az Új Nemzedék Központ Nonprofit Kft. központi épületében (1134 Budapest, Váci út 49., 6. emeleti tárgyaló). A konzultáció keretében – a projekt munkatársai által tartott, rövid tájékoztatást követően – lehetőség nyílik a konkrét, intézményspecifikus kérdések tisztázására.
Konzultációs időpontok:
2016. október 10. (hétfő) 14.00-16.00 óra között.
2016. október 17. (hétfő) 14.00-16.00 óra között.
2016. október 24. (hétfő) 14.00-16.00 óra között.
2016. november 7. (hétfő) 14.00-16.00 óra között. 7

Kérjük, részvételi szándékát szíveskedjen előzetesen jelezni az email címen legkésőbb a konzultációs időpontot megelőző hét péntekjén, 12 óráig!
A pályázatok elbírálásának folyamata (minősítési eljárás rendje)
A pályázatok elbírálása egységes eljárásrend szerint történik. A minősítés folyamata több szakaszból áll. Részben a minősítendő intézmény többéves tehetséggondozó munkájára, elért eredményeire épül, részben azokat a lépéseket értékeli, amelyeket az intézmény a minősített intézménnyé válás érdekében tesz meg.
A pályázaton nyertes intézmények Minősített Tehetséggondozó Műhellyé válnak, és ezzel jogosultságot kapnak arra, hogy az addigi többéves tapasztalataikra épülő és példaértékű tehetséggondozó tevékenységüket rendszeres pályázás nélkül, kiszámítható keretek között folytassák.
A minősítési eljárást az Új Nemzedék Központ által nyílt felhívás keretében meghívott – a felhívásban közzétett értékelési szempontrendszer szerint kiválasztott – a “Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt keretében kidolgozott 30 órás felkészítő programot sikeresen elvégző, minősítő szakemberekből álló Minősítő Bizottságok folytatják le. http://www.ujnemzedek.hu/hasznos/palyazati-felhivas

A pályázattal kapcsolatos dokumentumok:
– Palyazati_felhivas_MTM_intezmenyi_palyazasra_Konvergencia_Regiok
– 1_sz_melleklet
– 2_sz_melleklet