Barnamezős területek rehabilitációja

Magyarország Hazai

FELHÍVÁS
a városi barnamezős területek megújítására

A felhívás címe: Barnamezős területek rehabilitációja
A felhívás kódszáma: TOP-2.1.1-15
Magyarország Kormányának felhívása a helyi önkormányzatok részére a megye városi barnamezős területeinek környezettudatos átalakítása, vállalkozói tevékenységeket ösztönző, a népességmegtartó településfejlesztési beavatkozásra.
A Kormány a Partnerségi Megállapodásban célul tűzte ki a környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítását. A cél elérését a Kormány a helyi önkormányzatok együttműködésével tervezi megvalósítani jelen felhívásban foglalt feltételek mentén.
Az együttműködés keretében a Kormány vállalja, hogy:
– a benyújtott támogatási kérelmekről a jogszabály által meghatározott határidőn belül 2 dönt.
– A felhívás feltételeinek megfelelő projekteket vissza nem térítendő támogatásban részesíti a rendelkezésre álló keretösszeg erejéig.
– Az előleggel kapcsolatos feltételeknek megfelelő támogatott projekteknek a projekt megítélt támogatási összegének 50%-ának megfelelő, de maximum 1000 millió Ft összegű előleget biztosít.
A támogatási kérelmet benyújtó szervezetek az együttműködés keretében vállalják, hogy:
– projektjük megvalósításával hozzájárulnak a vállalkozói tevékenységek ösztönzéséhez és a népesség megtartásához településfejlesztési beavatkozásokkal,
– a kapott támogatáson felül önerőből finanszírozzák a projektet,
– a támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalják a projekt a fenntartását.

1. A TERVEZETT FEJLESZTÉSEK HÁTTERE
1.1. A Felhívás indokoltsága és célja
A felhívás legfőbb célja a vállalkozások és befektetők, valamint a lakosság számára vonzó, ugyanakkor környezetileg fenntartható városi környezet, települési arculat kialakítása. Az intézkedés elsősorban olyan infrastruktúra-fejlesztéseket támogat, amelyek javítják a települések általános környezeti állapotát, segítik a település fenntartható fejlődési pályára állítását, a beruházások során olyan technológiák, módszerek kerülnek alkalmazásra, amelyek környezet- és természetvédő módon biztosítják a megépített infrastruktúra és a település működését, elősegítik a fenntartható fejlődést a település hatályos Településfejlesztési Koncepciójának és Integrált Településfejlesztési Stratégiájának megfelelően, továbbá hozzájárulnak a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdaságfejlesztési céljaihoz, ezzel pedig a települések lakosságának megtartásához. A gazdasági szereplőket célzó, a vonzó üzleti környezetet biztosító, a városok térségi-gazdasági központi szerepét erősítő, a helyi gazdaságot ösztönző beruházások közül is a TOP kiemelt területe a barnamezős területek, rozsdaövezetek rehabilitációja.
A fejlesztések eredményeként cél az önkormányzat és a helyi vállalkozások hosszú távú együttműködése, a köz- és a magánszektor szereplői által tervezett fejlesztések összehangolása, amely a városi környezet megújításán túl a gazdaság fejlődését, a foglalkoztatás bővülését is eredményezheti.
A fejlesztések megvalósítása során elsődleges tekintettel kell lenni a városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítására, azaz arra, hogy a beavatkozások területe alkalmas legyen a családok és a fiatalok számára szabadidejük hasznos eltöltéséhez, mindeközben a fejlesztések a környezeti fenntarthatóság követelményeit szolgálják, a városi zöld környezet megteremtéséhez, ezek gazdaságos fenntartásához járuljanak hozzá. Mindezeken túl a felhívás keretében támogatásra kerülő projektekkel szemben elvárás a TOP gazdaságélénkítés és foglalkoztatási szint növelésére irányuló stratégiai céljához történő közvetlen vagy közvetett hozzájárulás is.
A barnamezős területek rehabilitációja során törekedni szükséges a terület funkcióváltó megújítására, azaz hogy a fejlesztésekkel teljesüljön az intézkedés célja: a barnamező rehabilitációjával minél több, a városfejlesztés és a városüzemeltetés szempontjából innovatív módszert alkalmazó, új, zöldterületi-rekreációs, közösségi és kulturális funkciókkal gazdagodó, fenntartható városi terület jöjjön létre.
Az intézkedés keretében kizárólag önkormányzati tulajdonban lévő városi barnamezős területek megújítására és a TOP céljaihoz illeszkedő módon történő hasznosítására van lehetőség.
Tárgyi felhívás a területi szereplő Kormány által elfogadott integrált területi programjainak a megvalósítását szolgálja.
Jelen konstrukció keretében kizárólag olyan támogatási kérelmek támogathatóak, amelyek megfelelnek a fenti célkitűzésnek.
1.2. A rendelkezésre álló forrás
A Felhívás meghirdetésekor az elszámolható költségekre rendelkezésre álló tervezett keretösszeg összes elszámolható költség alapon a TOP beavatkozási területén: 22 054 millió Ft.
A Felhívás teljes keretösszegének becsült támogatástartalma 20 951 millió Ft, amely mértéke minden esetben a támogatott projektek támogatási intenzitása alapján kerül odaítélésre.
Az egyes területi szereplő területén felhasználható keretösszeget a vonatkozó területspecifikus melléklet tartalmazza.
Jelen felhívás forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
1.3. A támogatás háttere
A TOP 2. prioritásának célja a vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés a vállalkozói tevékenységek ösztönzése és a népesség megtartása településfejlesztési beavatkozásokkal. A beavatkozások legfőbb elvárt eredménye a vállalkozások és befektetők, valamint a lakosság számára vonzó, ugyanakkor környezetileg fenntartható városi környezet, települési arculat kialakítása.
Az intézkedés ugyanakkor kezelni kívánja a városi rozsdaövezetek, barnamezős területek problematikáját is, ezen területek helyreállítását, szennyezés-mentesítését, ezen alulhasznosított ingatlanok lakosság általi ismételt használatbavételét. Mindezt olyan módon, hogy megújításuk lehetőség szerint gazdasági funkciókra irányuló fejlesztésekkel összhangban történjen, a fejlesztés hatására pedig e városi tereket a lakosság használatba vegye.
Jelen felhívást a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében a Nemzetgazdasági Minisztérium Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága hirdeti meg az 1005/2016. (I. 18.) Korm. határozat a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról alapján.

2. ÜGYFÉLSZOLGÁLATOK ELÉRHETŐSÉGE
Ha további információkra van szüksége, forduljon bizalommal a Széchenyi 2020 ügyfélszolgálathoz a 06 40-638-638 telefonszámon, ahol hétfőtől csütörtökig 8 órától 16 óráig, pénteken 8 órától 14 óráig fogadják hívását.
Kérjük, kövesse figyelemmel a Felhívással kapcsolatos közleményeket a http://www.szechenyi2020.hu/ oldalon, ahol a Széchenyi 2020 ügyfélszolgálat elektronikus elérhetőségeit is megtalálhatja.

3. A PROJEKTEKKEL KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK
Kérjük a projekt előkészítése során vegye figyelembe, hogy a projekteknek meg kell felelniük különösen a következőknek:
3.1. Támogatható tevékenységek bemutatása
A Felhívás keretében az alábbi tevékenységek támogathatóak:
3.1.1 Önállóan támogatható tevékenységek
Önkormányzati tulajdonban, önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság tulajdonában lévő, vagy legkésőbb a vonatkozó mérföldkő teljesítéséig legalább többségi önkormányzati tulajdonba kerülő barnamezős terület és épületállomány klímatudatos, energiahatékony üzemeltetést biztosító módon történő rehabilitációja, nem épület jellegű építmények, létesítmények fenntartható, energiahatékony üzemeltetését biztosító megújítása, továbbá e barnamezős területen a jogosult konzorciumi partner tulajdonában lévő épület(rész) vagy terület(rész) megújítása, melynek keretében támogatható: a terület hasznosítását célzó beruházások megvalósítása gazdaságélénkítési, közösségi tevékenységek kiszolgálására.
A fejlesztéssel érintett terület vonatkozásában a főtevékenységen belül támogatható a barnamezős területszükséges esetben kármentesítéssel egybekötött rekonstrukciója:
A. Főtevékenység: városi zöldfelületek kialakítása végleges és átmeneti hasznosítás céljából egyaránt, a barnamezős terület hasznosítható szabadtereinek komplex rehabilitálása, a település városi zöld infrastruktúra hálózatába történő integrálása a terület rekonstrukciójával vagy új zöldterület kialakításával az alábbi tevékenységeken keresztül:
a) növényfelület, élőhelyek és biodiverzitás növelése, a zöldfelület növényállományának rekonstrukciója,
b) talajerózió-védelmi (szél- és víz, hófúvás) talajtakarás, védő fasorok, erdősávok telepítése,
c) városklíma, hőszigethatás ellen árnyékoló lombhullató, klímatűrő fasorok, cserjesávok, több szintes zöldfelületek létesítése,
d) városi aktív rekreációs zöldterületek (városi tanösvény, tanpálya, futópálya, kutyafuttató, játszótér, szabadtéri tornapálya stb.) kialakítása,
e) városi aktív közösségi gazdálkodást segítő új zöldfelületek (városi farm, közösségi kert, iskolakert stb.) kialakítása.
f) a településre hulló csapadékvíz hasznosítására alkalmas infrastruktúra kiépítése,
g) a csapadékvíz közvetlen hasznosítása a fejlesztésre kerülő zöldterületen, önfenntartóképességének fokozása érdekében.

B. Főtevékenység: a szükséges kármentesítési tevékenységen túl a meglévő épületállomány teljes elbontását követően a barnamezős terület hasznosítása gazdaságélénkítési, közösségi céllal, jelen felhívás 3.2 fejezetében foglaltak szerint.
Gazdaságélénkítő tevékenységként megvalósulhat:
a) helyi termékek számára piaci terület (városi, helyi piac, piactér, vásárcsarnok) kialakítása és az épület alapműködéséhez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, a kapcsolódó területek revitalizálása a barnamezős területen belül;
b) közösségi céllal megvalósuló beruházás keretében kialakításra kerülő, vállalkozási tevékenységnek helyet biztosító fejlesztés;
c) profitorientált módon üzemeltetett sport- és szabadidős létesítmény kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
d) profitorientált módon üzemeltetett rendezvény- és konferenciaközpont kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
e) olyan díjfizetés ellenében használható parkolási infrastruktúra kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, amelynek megvalósításával egyben növekszik a közösség által igény bevehető tér, ill. a zöldfelület (pl.: zöldtetővel kialakított parkolólemez, mélygarázs).
Alulhasznosított vagy használaton kívüli önkormányzati tulajdonban lévő barnamezős terület megújítása, hasznosítása közösségi céllal az alábbi tevékenységek szerint valósulhat meg:
a) kulturális központ, közművelődési intézmény – kivéve a 3.1.4. fejezetben kizárt tevékenységek – kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
b) közcélokat szolgáló sport- és szabadidős létesítmények kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
c) nonprofit szolgáltatóház kialakítása, amely térítésmentesen nyújt közcélú szolgáltatásokat és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
d) díjfizetés nélkül használható olyan parkolási infrastruktúra kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, amelynek megvalósításával egyben növekszik a közösség által igény bevehető tér, ill. a zöldfelület (pl.: zöldtetővel kialakított parkolólemez, mélygarázs),
e) közszféra funkció kialakítása.

C. Főtevékenység: a barnamezős terület hasznosítható épületállományának energiahatékony üzemeltetést biztosító módon történő felújítása, átépítése, feltétlenül szükséges részleges bontása, bővítése, illetve rehabilitálása (energiahatéknysági beruházások, megújuló energiaforrások alkalmazása az épület üzemeltetése során) gazdaságélénkítési, közösségi céllal, különös tekintettel a történelmi és kulturális örökség megőrzésére és az újrahasznosításra.
Gazdaságélénkítő tevékenységként megvalósulhat:
a) kereskedelmi és/vagy szolgáltató terek infrastrukturális feltételeinek kialakítása és az épület alapműködéséhez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
b) helyi termékek számára piaci terület (városi, helyi piac) kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, a kapcsolódó területek revitalizálása a barnamezős területen belül;
c) profitorientált módon üzemeltetett sport- és szabadidős létesítmény kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
d) profitorientált módon üzemeltetett rendezvény- és konferenciaközpont kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés
e) olyan díjfizetés ellenében használható parkolási infrastruktúra kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, amelynek megvalósításával egyben növekszik a közösség által igény bevehető tér, ill. a zöldfelület (pl.: zöldtetővel kialakított parkolólemez, mélygarázs).
Alulhasznosított vagy használaton kívüli önkormányzati tulajdonban lévő épület, terület megújítása, hasznosítása közösségi céllal az alábbi tevékenységek szerint valósulhat meg:
a) kulturális központ, közművelődési intézmény – kivéve a 3.1.4. fejezetben kizárt tevékenységek – kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
b) közcélokat szolgáló sport- és szabadidős létesítmények kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
c) nonprofit szolgáltatóház kialakítása, amely térítésmentesen nyújt közcélú szolgáltatásokat és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés;
d) díjfizetés nélkül használható olyan parkolási infrastruktúra kialakítása és az alapműködéshez szükséges tárgyi eszközbeszerzés, amelynek megvalósításával egyben növekszik a közösség által igény bevehető tér, ill. a zöldfelület (pl.: zöldtetővel kialakított parkolólemez, mélygarázs),
e) közszféra funkció kialakítása.

4. A TÁMOGATÁSI KÉRELMEK BENYÚJTÁSÁNAK FELTÉTELEI
Amennyiben jelentkezni kíván a Felhívásra, kérjük a következő információkat vegye figyelembe.
4.1 Támogatást igénylők köre
Jelen Felhívásra támogatási kérelmet nyújthat be:
– városi jogállású település helyi önkormányzata (GFO 321) – kivéve: megyei jogú város
Jelen felhívás keretében a támogatási kérelem benyújtására konzorciumi formában is van lehetőség. A konzorciumi formában megvalósítandó projekt eseténKonzorciumvezető kizárólag a támogatást igénylő helyi önkormányzat lehet.
Önállóan nem, csak konzorciumi partnerként nyújthatnak be támogatási kérelmet az alábbi szervezetek:
– helyi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek (GFO 32);
– helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek (GFO 37);
– önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság (GFO 1, 2, 57);
– egyesület (GFO 516, 517, 519, 521, 525, 526, 528, 529);
– egyházi jogi személy (GFO 55);
– alapítvány (GFO 563, 565, 569);
– közalapítvány (GFO 561);
– többségi önkormányzati tulajdonban lévő nonprofit gazdasági társaság (GFO 11, 57);
– egyéb, többségi önkormányzati tulajdonban lévő, jogi személyiségű nonprofit szervezet (GFO 59);
– egyéb, többségi önkormányzati tulajdonban lévő, jogi személyiség nélküli nonprofit szervezet (GFO 69).
Állami tulajdonban lévő országos közút területén települési önkormányzat kizárólag a közúti közlekedésről szóló 1988. I. tv. alapján, az általa megvalósítható beruházásrészeket tervezheti és valósíthatja meg a felhívás támogatható tevékenységei szerint. A felhívásból nem támogathatók azok a közúton megvalósuló beruházásrészek, amelyek megvalósítására kizárólag a jogszabályban meghatározott építtetők (MK NZrt., mint közútkezelő, ill. NIF Zrt.) jogosultak. A projektekbe konzorciumi partnerként sem vonhatók be az MK NZrt. és NIF Zrt. építtetők.
Egy támogatást igénylő a felhívás keretében csak egy támogatási kérelem vonatkozásában részesülhet támogatásban.
4.3 A támogatási kérelem benyújtásának határideje és módja
A támogatási kérelem benyújtási határideje és módja a felhívás területi egységre vonatkozó területspecifikus mellékletében található (2016. 05. 25, 2016. 07. 19, 2016. 08. 08).

5. A FINANSZÍROZÁSSAL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓK
Kérjük a projekt előkészítése során vegye figyelembe, hogy a támogatást a projekt megvalósítása során csak akkor tudja majd igénybe venni, ha megfelel a következő szabályoknak.
5.1 A támogatás formája
Jelen Felhívás keretében nyújtott támogatás vissza nem térítendő támogatásnak minősül.
5.2 A projekt javaslat maximális elszámolható összköltsége
Jelen Felhívás keretében a projekt elszámolható összköltsége a felhívás területi egységre vonatkozó terület-specifikus mellékletében kerül szabályozásra.
5.3 A támogatás mértéke, összege
a) Az igényelhető vissza nem térítendő támogatás minimum és maximum összege a felhívás területi egységre vonatkozó terület-specifikus mellékletében kerül szabályozásra.
b) A támogatás intenzitás mértéke szennyezett területszennyeződésmentesítéséhez nyújtott beruházási támogatás esetén nem haladhatja meg az elszámolható költségek 100%-át.
c) A kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás
a) Beruházási támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg az elszámolható költség és a beruházás megvalósításából származó működési eredmény közötti különbséget azzal, hogy az infrastruktúra üzemeltetője – a támogatást nyújtó döntésétől függően – jogosult ésszerű nyereséget szerezni.
A működési eredmény mértékét
a) megalapozott előrejelzések alapján kell meghatározni és előzetesen, vagy
b) visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag
kell levonni az elszámolható költségekből.
VAGY
b) Az egymillió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó beruházási támogatás esetén a támogatás összege a fent meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 80%-át.
Működési támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg a releváns időszakban keletkező működési veszteséget. A támogatás a működési veszteségen felül fedezetet nyújthat az ésszerű nyereségre is.
Az egymillió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó működési támogatás esetén a támogatás összege a fent meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 80%-át.
d) Sportlétesítményhez és multifunkcionális szabadidős létesítményhez nyújtott támogatás
Beruházási támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg az elszámolható költségek és a működési eredmény közötti különbséget.
Működési támogatás esetén a támogatás nem haladhatja meg a keletkező működési veszteséget. A működési veszteség összegét előzetesen, megalapozott előrejelzések alapján kell megállapítani.
Az egymillió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó támogatás esetén a támogatás összege a fenti pontokban meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladja meg az elszámolható költségek 80%-át.
e) Helyi infrastruktúra fejlesztéséhez nyújtott beruházási támogatás
A támogatás összege nem haladhatja meg az elszámolható költségek és a működési eredmény közötti különbséget.
A működési eredmény mértékét
a) megalapozott előrejelzések alapján kell meghatározni és előzetesen, vagy
b) visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag
kell levonni az elszámolható költségekből.
a) Közszolgáltatásért járó ellentételezés
A támogatás maximális mértéke az elszámolható költség 100%-a, figyelemmel az állami támogatási szabályokra. különös tekintettel arra, hogy:
Az ellentételezés összege évente és feladatonként nem haladhatja meg a 15 millió eurónak megfelelő forintösszeget. Amennyiben az ellentételezés összege a megbízás időszaka alatt változik, úgy az éves összeget a megbízási időtartamra tervezett ellentételezés éves összegeinek átlagaként kell kiszámítani.
A támogatás éves átlagos összege túllépése esetén a közszolgáltatásért járó ellentételezést előzetes jóváhagyás céljából be kell jelenteni az Európai Bizottság részére.
https://www.palyazat.gov.hu/node/57265
A fenti kiírást terjedelmi okokból rövidítettük, az eredeti a szövegben található webcímen elérhető. (A Szerk.)

A pályázattal kapcsolatos dokumentumok:
pályázati csomag

Forrás: pafi.hu