A nagy dagerrotípia galiba

Budapest Külhoni

A nagy dagerrotípia galiba – a jelentkezési határidő meghosszabbítva január 31-ig

Rajzpályázat 6–10 évesek számára

 

 

Bizonyosan láttátok már Petőfi Sándort festményeken, rajzokon, vagy szoborként. Vicces lehet elgondolkodni, vajon milyen szelfiket készített volna magáról, ha lett volna okostelefonja – de mindez csak gondolatbeli játék, mert Sándorunknak semmilyen telefonja és fényképezőgépe sem lehetett, hiszen mindezeket csak később találták fel.

Létezett már a korban a fénykép technikájának egy őse, és Petőfiről készült is egy ilyen felvétel, amelynek még a neve is varázslatosan cseng: dagerrotípia. A kép készítésének körülményeiről még a kutatók sem tudnak teljesen biztosat mondani, de a legvalószínűbb, hogy Petőfi barátja, Egressy Gábor készítette.

Erre a történetre épül a PIM általános iskola alsó tagozatos diákjainak szóló pályázata. Felvezetésül fogadjátok szeretettel rövid mesénket, mi pedig lelkesen várjuk a történet folytatását és illusztrációját tőletek!

Egressy Gábor, színész volt és sokat gondolkodott azon, milyen jó lenne egy gyors eljárás, amivel festőállvány, vászon és ecsetek nélkül megörökíthetnék a színházi próbákat. Nem is csoda, hogy hihetetlenül lelkes lett, amikor meghallotta egy forradalmian új eljárás hírét, melynek segítségével a világ eseményei kevesebb, mint egy perc alatt rögzíthetők.

Amint tehette, szerzett egy ilyen csodálatos masinát, és megvette hozzá a használati útmutatót, ami a felfedezés bejelentése után egy évvel már 20 nyelven kapható volt. Kiderült, hogy a kép elkészítése hatalmas türelmet és önfegyelmet igényel a modelltől, mert csak az látszik rajta, aki mintegy 45 másodpercig teljes, szusszanástalan mozdulatlanságban tud maradni – de Egressy Gábort ez a kihívás cseppet sem ijesztette meg, sőt, még eltökéltebb lett. Elhatározta, hogy elhívja barátját, Petőfit is, hogy együtt próbálják ki, vajon sikerül-e ezzel a technikával néhány látványos színpadi pózt megörökíteni.

Petőfi először egyáltalán nem volt lelkes az ötlettől. Számára mi sem volt természetesebb, mint hogy a portrékat festőkkel és grafikusokkal készítteti el az ember, egyébként is jobban szerette, ha ő mondhatja meg, hogyan örökítsék meg. Egressy Gábor azonban addig győzködte, hogy milyen hasznos lesz, ha saját tükörképüket rögzíthetik és bárkinek megmutathatják, hogy végül Petőfinek is el kellett ismernie, van fantázia és talán üzleti lehetőség is a rekord gyorsaságú képrögzítésben. Bármennyire kényelmetlennek tűnt a 45 másodperces mozdulatlanság a fura automata előtt, végül is kötélnek állt.

Az eredmény a híres Petőfi-dagerrotípia lett, amit a Petőfi Irodalmi Múzeum őriz. A kép az idők során megfeketedett, homályossá vált, tudományosan fogalmazva oxidálódási folyamat indult a szélétől befelé,  ezért csak nagy fantáziával lehet megsejteni benne Petőfi alakját. Képzeljük el, milyen hatalmas kihívás lehetett a kissé izgága, és a külsejére végtelenül hiú Petőfinek, hogy 45 másodpercig se ruhaigazítás, se levegővétel, se pislogás nem volt megengedett, mert a kamera csak a moccanatlan alakot rögzítette. Ha jobban megnézitek a képet, látható is, hogy Petőfi vadul kapaszkodik a szék támlájába, átkulcsolja, amely segíti a mozdulatlanság pillanatait előidézni.

Játsszunk is el ezzel a ténnyel: mi van, ha mindeközben valaki vagy valakik, valami vagy valamik a háttérben mocorogtak, galibát csináltak, vagy más izgalmas események történtek, csak éppen nem látszanak, mert mindez túl gyorsan zajlott ahhoz, hogy az ősfényképezőgép állóképet készítsen róluk.

Te milyen történetet varázsolsz ebbe a kamera által nem rögzített 45 másodpercbe? Mi minden tud történni, míg az örökmozgó, hiú, kissé szorongó Petőfi barátjának modellt áll? Rajzold meg a híres dagerrotípia hátterét a mellékelt lapon és írd is meg (vagy éppen diktáld le) a Te történetedet!

Dobd el a sablonokat! Az igazi műalkotások szabad kézzel születnek!

A legjobb rajzok és történetek elkészítői ingyenes fotó workshopon vehetnek részt, ahol együtt felfedezzük az új Petőfi-kiállítás termeit és saját ősfényképeket készítünk. A PIM az elkészült műveket, a díjazott pályaművekkel együtt külön kiállításban teszi közzé.

 

Pályázati információk:

  • Beküldési cím: 
  • Beküldési határidő: 2022. december 15.