Sokáig virágozzon a zene

Szamos Mariann Kiemelt cikk

Sokáig virágozzon a zene

A címben szereplő szavakkal bocsátotta útjára Lászlóffy Zsolt a Nagyváradi Állami Filharmónia karigazgatója azokat, akik szerda este nyolc órától másfél órát szenteltek arra, hogy megünnepeljenek egy jeles születésnapot. Virág az embercímmel a Partiumi Keresztény Egyetem (PKE) Bartók Béla termében kamaraesttel emlékeztek meg Nagyváradon is a kétszeres Kossuth-díjas zeneszerzőről és zongoraművészről, Kurtág Györgyről, aki e hónap 19-én töltötte be 90. életévét.

A PKE Zeneművészeti Tanszéke és a Partiumi Magyar Művelődési Céh (PMMC) közös szervezésében Lászlóffy Zsolt és meghívott vendége, a doktori tanulmányait végző Horváth Bálint budapesti zeneszerző beszélgettek a világhíres magyar művészről.

A lugosi születésű Kurtágról februárban több alkalommal is megemlékeztek szerte Magyarországon, például a Budapest Music Centerben (BMC) 14-én egy róla szóló fotókiállítással tisztelegtek előtte, és a Muzsika nevű jeles folyóirat címlapján is megjelent a portréja.

A kilencven évesen első operáját író zeneszerző „Bartók után a magyar zeneszerzés egyik legnagyobb alakja, aki világszerte képviseli a magyar zenét az utóbbi három évtizedben” – mondta Horváth. Kurtág Életút című darabja méltán az egyik legkedveltebb munkája, akárcsak a Colinda-Ballada, amelynek 2009-ben a mester óhajának eleget téve, Kolozsváron volt az ősbemutatója, hogy onnan induljon el európai turnéjára. Munkáiban az erdélyi zene hangjai mellett a román népdalok dallamait is meg lehet találni, személyének kötődése a magyar és a román tradíciókhoz nagyon szoros. Sajátos játékmódot és jelmagyarázatot hordoznak magukban partitúrái, amelyek között füzetsorozataiban egy nem hagyományos zeneiskola szabad játékmódját – a hangok teljes skálájával, korlátok nélküli mozdulatokkal és gesztusokkal történő játékot – találja meg a növendék. Darabjai, kevés kivétellel, miniatűr, kis formák, melyek mesterévé avanzsált a fáradhatatlan szerző, és közöttük számos idegen nyelven komponált munka is található, amelyekben – Horváth helytálló véleménye szerint – „könnyebben mond ki bizonyos dolgokat, hiszen az idegen nyelv által eltávolodik a kimondandó dolgok súlyos magvától.”

A mindezidáig kevés interjút adó zeneszerző egyik kedvelt mondása szerint ő „folyamatosan az életrajzát írja”, utalva arra, hogy minden, amit tudni lehet vagy érdemes róla, benne van a műveiben. Horváth számára Kurtág legkedvesebb kijelentése a:  „Bármihez nyúlok, minden az enyém lesz”, amelyben a művész attitűdje és egyben tehetsége is benne rejlik.

Az este folyamán a kisszámú közönség, akinek a két beszélgetőpartner játékában is elhozta Kurtág mestert és műveit, olyan szerzeményeket hallhatott, mint a Virág az ember sorok megzenésített hangjai, amelyek az Ördögi kísértetek címet viselő Bornemisza Péter által megfogalmazott verstöredékre íródott, Kurtág első jelentős műveként. Az előadások sorában eljátszották továbbá a Foszlányok egy colinda emlékképéből címűt, illetve négykezes darabjaiból a Verés, aDallam fordulatokkal vagy a Madaras címűeket. Az est megkoronázásaként egy háromrészes felvételen volt látható és hallható a mester 2015 novemberéből, amelyen feleségével, Mártával négykezes Bach-átiratokat játszik.

(Forrás: Reggeli Újság)