A szépkorúak számítógépes tanfolyama

Magyarkanizsa Hírek

A Felnőttképzők Regionális Hálózata (rövidítve FERHA) székhelye Magyarkanizsán van.

A szervezet célja a felnőttképzéssel foglalkozó szakemberek, intézményes formák felkarolása, segítése, programok megvalósítása. Tevékenységéről Sarnyai Károllyal, a FERHA elnökével, a Cnesa Oktatási és Művelődési Intézmény munkatársával beszélgettem.

Amikor három szervezet, a Cnesa, a szabadkai Probitas és az ICR Tisza Menti Fejlesztési Központ létrehozta a Felnőttképzők Regionális Hálózatát, még törvény sem létezett Szerbiában annak a tevékenységnek a szabályozására, amellyel foglalkozni kívántak. A FERHA alapszabályzatát 2013-ban fogalmazták meg, és abban az évben be is jegyeztették. 2014-ben Szerbia meghozta a hiányzó felnőttképzési törvényt, de az alkalmazásával még évekig várni kellett. Csak nemrégiben valósult meg, hogy a különféle szervezetek akkreditáltathatják magukat a felnőttképzési rendszerbe.

— Maga a törvény lehetővé teszi, hogy szinte mindenki végezhessen felnőttképzést, az intézmények, iskolák, szervezetek, egyházak és vállalkozások is, de ha valaki államilag elismert szervező akar lenni, akkor akkreditáltatnia kell magát, a programokat, a kádereket és a helyszínt — magyarázta Sarnyai Károly. — A Felnőttképzők Regionális Hálózata nem magára a felnőttképzésre született, hanem arra, hogy azokat az embereket hozza össze, akik ezzel foglalkoznak. A honlapján (www.ferha.net) szeretné összegyűjteni a témával kapcsolatos kínálatot, bemutatni a magyar nyelvű képzéseket Vajdaság területén. Jó lenne, ha a vállalkozások is jeleznék az igényeiket, hogy szerintük milyen szakembereket kellene képezni. A hálózatunkat gazdasági tevékenységre is regisztráltattuk, mert ha van rá alkalom, akkor pályázunk, magyarországi, szerbiai, tartományi és községi kiírásokra egyaránt jelentkezünk, de ha nincs ilyen lehetőség, akkor a hallgatóknak kell fedezniük a költségeket, illetve arra is van példa, hogy cégek finanszírozzák dolgozóiknak a képzéseket.

* Vagyis a tanfolyamok témája általában pályázatfüggő?

— Nagyon sok képzést szervezhetnénk, de amelyek megvalósulnak, azok valóban attól függnek, hogy mit tudunk megpályázni. Az önfinanszírozáson alapuló tanfolyamokat meghirdetjük, és várjuk a jelentkezőket, majd amikor megvan a kellő számú érdeklődő, elindítjuk a képzést. Ilyenek a nyelvtanfolyamok, az informatikai kurzusok, ezekre ugyanis mindig van kereslet.

* A képzések skálája rendkívül széles, nemrégiben például alapfokú kötőtanfolyamot hirdettek, de volt már üzletiterv-írás, Excel-táblázat-kezelés, a nyelvtanfolyamok között pedig az angol és a német mellett megtalálható a spanyol és az olasz is.

— Ebben a felsorolásban egy kicsit keveredik a Cnesa és a FERHA, hiszen mindkettőnek vannak képzései. A könyvelői tanfolyam a Cnesa akkreditált, komoly, 400 órás projektuma, mely középiskolai végzettségi szintet ér, és államilag elismert bizonyítvánnyal jár. A nyelvtanfolyamoknál az igényeket próbáljuk kielégíteni. Valamikor az angol volt a leginkább keresett, jelenleg azonban az elvándorlás és a nyugat-európai munkakeresés következtében a német nyelv került előtérbe. Az Excel-tanfolyam munkáltatói megkeresésre jött létre, sikerrel pályáztunk, és ingyenesen szervezhettük meg.

* Mekkora az érdeklődés, az igény a tanfolyamok iránt, és melyik a legnépszerűbb?

— Van olyan képzés, amely a munkahely megtartásához szükséges, vagy valamilyen tevékenység folytatásához, esetleg elindításához, a kötőtanfolyam viszont a szabadidő hasznos és okos eltöltésére jó. Az viszont semmiképp sem célunk, hogy drága pénzen a munkanélküliből munkanélkülit képezzünk, ezért nagyon fontos a tervezés és az igények felmérése. Kellemetlenül érintett bennünket, amikor egy évvel ezelőtt mintegy háromszáz környékbeli vállalkozásnak küldtük ki a felbélyegzett válaszborítékos kérdőívünket, melynek segítségével azt szerettük volna megtudni, milyen profilú szakemberek hiányoznak nekik, és igényelnének-e képzést — de csak alig húsz érkezett vissza. A legnépszerűbb az időseknek szervezett számítógép-kezelői tanfolyam. Ezt is a mostani helyzet hozta, hiszen sok család kettészakadt, a fiatalok külföldön élnek, az idősek itthon maradtak. A klasszikus kommunikáció vezetékes telefonnal nagyon drága lenne, az informatika azonban lehetőséget nyújt az ingyenes kapcsolattartásra. Azt viszont elmondhatom, hogy a szépkorúak többet is tudni szeretnének, az ismeretszerzéssel a számítógép más lehetőségeit is kiaknázzák, például recepteket töltenek le az internetről, híreket olvasnak. A nagy érdeklődést bizonyítja, hogy egy magyarországi társszervezettel közösen meghirdetett, időseknek szóló informatikai tanfolyamunkon a tizenöt helyre kilencvenen jelentkeztek. Most éppen Horgosra tervezünk egy ilyen képzést, habár ez a tanfolyam eszközfüggő, de szerencsére vannak partnerek, akik segítenek bennünket.

* Hogyan lehet a kapott elismervényeket, okleveleket hasznosítani?

— Egykor az volt a gyakorlat, hogy ha valaki lehallgatta a tanfolyamot, akkor kapott róla egy elismervényt. Később arra gondoltunk, hogy ezek a dokumentumok, melyeken az intézményünk pecsétje szerepel, tükrözzenek is valamilyen fokú tudást. Most szigorúbbak a részvételi kritériumok, és a tanfolyam általában vizsgával ér véget. Az állam nem fogadja el ezeket a diplomákat, de a vállalatok különböző módon értékelik. Akik ismerik az intézményünket, azok méltányolják az általunk kiadott oklevelet, hiszen tudják, rengeteg munka áll mögötte, máshol viszont bizonyságot kell tenni a képességről, például ellenőrzik az állásra jelentkező személy idegennyelv-tudását. Egyelőre csak egyetlen akkreditált képzésünk van, mely jelentős munkával jár az intézmény részéről is. Azok, akik tartják a képzést, maguk is tanulnak, hogy eleget tegyenek az állami követelményeknek. Voltak nemzetközi akkreditációt elnyert kurzusaink, például az ECDL és az EBCL, melyet a szintektől függően akár középiskolai végzettségnek is elfogadnak.

* A jelentkezők többsége használni akarja a kapott oklevelet, elismervényt, vagy azért jár a képzésekre, mert van szabadideje, és szeret tanulni, új dolgokkal ismerkedni?

— Volt olyan hallgatónk, aki az évek hosszú során minden képzésen részt vett, másokat csak egy bizonyos profil érdekel, és azt tudatosan vállalják, továbbá a hobbitevékenység vagy a szabadidő hasznos eltöltése is szempont lehet a beiratkozáskor. Volt olyan nagyszülő, aki azért vásárolt számítógépet, hogy az unoka többet legyen nála, de ha már megvette, akkor ő is elsajátította a használatát. Néhány programunk, például a már emlegetett könyvelői tanfolyam, határozottan a szakmai elhelyezkedést segíti, de volt uniós pályázatunk, melynek során a magyarországi partnerrel turisztikai szakembereket képeztünk, és OKJ-s (az Országos Képzettségi Jegyzékben szereplő) végzettséggel ért véget.

* Összegzésként kijelenthetjük, hogy manapság a felnőttképzés népszerű, fontos és szükséges?

— Ha azt mondjuk, hogy egy ország lakossága x nagyságú, akkor meg kell nézni, mekkora része szerepel az iskolai oktatásban. A maradék, vagyis a felnőttek most már arra kényszerülnek, hogy olyan foglalkozást végezzenek, amelyben jobban érvényesülnek, vagy hogy a versenyképesség megőrzése érdekében a saját szakmájukban tanuljanak. Igen nagy a bázisa a felnőttképzésnek, mely valójában az iskolarendszeren kívüli oktatást öleli fel, és nem is csak a felnőttekre vonatkozik. Szerveztünk mi már óvodásoknak angolnyelv-tanfolyamot, az általános iskolásoknak pedig programozói képzést. A tavasz folyamán egy olyan műhelymunkát tervezünk összehívni, amelynek során a felnőttképzéssel foglalkozó szervezetek, intézmények, vállalkozások képviselői beszámolnának a tapasztalataikról, és mi magunk is tanulhatnánk egymástól.

 

Forrás: Hét Nap