Társadalmi vállalkozásokról

Tudástár

Társadalmi vállalkozásokról

 

A társadalmi vállalkozás egy olyan önfinanszírozási stratégia, melyet fenntartható bevételi források létrehozása és a szervezeti küldetés jelentős mértékű megerősítése érdekében alkalmaznak nonprofit szervezetek.

 

Mit takar a társadalmi vállalkozás kifejezés?

Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy civil szervezet annak érdekében, hogy küldetéséhez illeszkedő programjaihoz pénzügyi forrást biztosítson, valamilyen üzleti tevékenységbe kezd. Amellett, hogy ez elősegíti a szervezet pénzügyi fenntarthatóságát és csökkenti az akár az állami/EU-s támogatásoktól való függőségből eredő kiszolgáltatottságot, gyakran a szervezet eredeti küldetésének megvalósulásához is hozzájárul (például foglalkoztatás révén).

Társadalmi vállalkozásra példaként hozható a szekszárdi Kék Madár Alapítvány által működtetett Ízlelő étterem, mely magas színvonalú szolgáltatásai révén az Alapítvány számára plusz forrásokat, míg a hallássérült és mozgáskorlátozott kedvezményezettek számára munkalehetőséget teremt.

Másik példa a hajdúböszörményi Zöld Kör Egyesület vállalkozása, akik ingyenes hulladékgyűjtési szolgáltatást kínálnak olyan háztartások és vállalatok részére, akik a használt papírt amúgy kidobnák vagy elégetnék. A társadalmi vállalkozás tevékenységei közé tartozik a gyűjtés, a szállítás, és a papírhulladék továbbértékesítése újrahasznosításra, melyek révén a Zöld Kör a közvetlen küldetésbeli hasznon túl további pénzügyi forrásokat is teremt társadalmi céljainak megvalósításához.

Melyek a társadalmi vállalkozás előnyei?

1. Nagyobb bevétel – Ha/amikor a társadalmi vállalkozás nyereségessé válik.
2. Diverzifikált források – A társadalmi vállalkozás segíthet diverzifikálni a szervezet finanszírozási alapját, és csökkenti az ingadozó, és/vagy kisszámú pénzügyi forrásoktól való függést.
3. Nagyobb rugalmasság – A legtöbb hagyományos nonprofit finanszírozási formától, adománytól eltérően, a társadalmi vállalkozásbólszármazó bevétel általában szabadon felhasználható.
4. Jobb szervezeti teljesítmény – A társadalmi vállalkozáshoz szükséges pénzügyi és vezetési fegyelem a civil szervezet általános hatékonyságát, tervezését, illetve rendszereit is javítja.
5. Pozitív benyomás az adományozók körében – A legtöbb adományozó örömmel fogadja, ha a civil szervezet megpróbál saját erőből is forrásokat teremteni, és diverzifikálja bevételei forrásait.
6. Aktívabb felügyelő bizottság – A társadalmi vállalkozás segíthet jobban bevonni a felügyelő bizottság (kuratórium) tagjait, és felhasználni egyéb, esetleg az üzleti életben szerzett tapasztalataikat és kapcsolati rendszerüket.
7. Szélesebb körű ismertség – A társadalmi vállalkozás marketingje segíthet a szervezetnek új támogatókat, adományozókat is szerezni.
8. Nagyobb önbizalom – A bevételszerzés képességét felismerve, illetve sikeres társadalmi vállalkozást működtetve nőhet a civil szervezet vezetőinek és munkatársainak önbizalma.

Hogyan javíthatja egy civil szervezet a pénzügyi helyzetét?
Melyek a társadalmi vállalkozás korlátai?
Mik a társadalmi vállalkozás legfőbb kockázatai?
Mit érdemes mérlegelni, mielőtt társadalmi vállalkozásba fognánk?
Miért fontos, hogy üzleti tervet készítsünk társadalmi vállalkozás indításakor?
Milyen hibákat kerülhetünk el azáltal, hogy üzleti tervet készítünk?
Melyek az üzleti tervezést előkészítő lépések?
Milyen területeket szükséges megvizsgálni szervezetünk felkészültségét illetően?
Hogyan gyűjtsünk vállalkozási ötleteket?
Mit tartalmazzon egy üzleti terv?

Forrás: nonprofit.hu