Szent György Napok

Erdély Tudástár

Brînzan-Antal Krisztina: Szent György Napok

 Sepsiszentgyörgy Kovászna megye székhelye. Sepsiszentgyörgy egy 13. századi emlékiratban székelyek lakta településként szerepel, a 15. századtól városi ranggal bír. Sepsiszentgyörgyöt írásban 1332 után említik, egy Mihály nevű pap adófizetési ügye kapcsán, amelyet abban a korban csak rangosabb és nagyobb helységek vethettek ki. Szepesi Balázs alispán írásában, 1461-ben Sepsiszentgyörgyöt mezővárosnak nevezi. Ettől a dátumtól tekintik városnak, jelenleg tehát 554 éves.[1]

A város Szent György lovagról, a templom védőszentjéről kapta nevét, és ez a névadási forma Háromszéken nem egyedi. A többi hasonló elnevezésű várostól a Sepsi-szék megnevezés különbözteti meg. Sepsiszentgyörgy kedvező földrajzi fekvésének köszönhetően alkalmas volt emberi település kialakulására.

A 2011-es népszámlálás szerint a lakossága 54 312 fő, ebből 46 112 magyar, 14 178 román és ezernél valamivel több roma nemzetiségű. A város magyar lakossága igényt tart a magyar napok megszervezésére.

 

A Szent György Napok története

 

A Szent György Napok napjainkban Erdély egyik legnagyobb magyar városünnepe, amely fokozatos programbővítéssel és a résztvevők számának növekedésével az utóbbi években fesztivállá nőtte ki magát.

A városnapokat 1991 óta, 24 éven át minden évben megszervezték. A rendezvény célcsoportja a városlakók, a hazalátogatók és minden Szent György Napok kedvelőjének szól. A városnapokat úgy alakították ki, hogy programja minden korosztálynak megfeleljen, egyszóval a rendezvény mindenkit megpróbál megszólítani kisgyermektől a nyugdíjasokig. A szervezőknek köszönhetően a program sokszínű, ami lehetővé teszi, hogy az érdeklődők kedvükre választhassák ki a számukra megfelelőt.

A program első részét kulturális rendezvényeknek szentelik, a hétvégék pedig szabadtéri rendezvényekkel vannak tele. A szabadtéri programokkal párhuzamosan a résztvevők ismerkedhetnek a borok világával, a borudvarban nagyon sokféle bort kóstolhatnak meg. Továbbá számos ifjúsági-, gyerek-, hagyományőrző program közül lehet válogatni. A hétvégi koncertek kialakítják a Szent György Napok harmóniáját, illetve minden városnapi rendezvény tűzijátékkal zárul.

A városnapok minden évben Szent György napja, április 24. köré szerveződik, amely megnyitja az év erdélyi első nagy rendezvényét. Ez az jelenti, hogy a Szent György Napok tavasszal beindítja Erdélyben a fesztiválok sorát, és ez időben kedvező, mivel az emberek télen „kiéheznek a kultúrára” és a szórakozásra.

A Szent György Napoknak négy fő szervezője van: Sepsiszentgyörgy polgármesteri hivatala, a sepsiszentgyörgyi Művelődési Ház, a Pro Georgio Sancto Alapítvány és Kovászna Megye Tanácsa. A fesztivált támogatják mások is, adományozók, vállalkozók – a pénz mindig kevés. A rendezvény szervezése az előző évi városnapok végével kezdődik, ezért a csapat már nyáron tudja, hogy kiket hívjon meg. A városnapok szervezésének egyik legfontosabb eleme a kifele kommunikálás. Mindez pár éve valósult meg, a városnapok egységes arculatának kialakításával.[2]

 

Támogatás és forrásszerzés

 

A Szent György Napok szervezését vállalatokkal, a médiával való partneri kapcsolat segíti. Ezek a partnerek kölcsönösen támogatják egymást. Berkes Péter (2008) doktori értekezésében így fejti ki a támogatás lényegét: „A szponzoráció tulajdonképpen a cserekapcsolatok egy különös, specializált formáját jelenti, ahol a kommunikáció feltételeiben történik egyezség az érdekelt felek között, miközben pénz és imázs átadása megy végbe. A szponzori kapcsolat kialakítása során a szponzor és a szponzorált hasonló szerepet játszik, értéket ad és kap, a kialakított kapcsolattal elégedetté válik vagy sem.”[3]

A Szent György Napok a támogatók segítségével nagyobb hírnévre tehet szert. A rendezvény fő kapcsolattartója a Városimázs Iroda, melynek célja a résztvevők igényeinek kielégítése. Ez alatt a hatékony kommunikációt értjük a szervező csapat és a résztvevők között, hogy létrejöjjön a két fél közti bizalmi kapcsolat. De nem csak a résztvevőkkel fontos a kommunikáció, hanem a médiával, a fellépőkkel, a támogatókkal és az önkéntesekkel is. Ezáltal a szervezők csomópontokká vállnak, ahová minden információ bemegy és ezzel egy időben ki is megy.[4]

 

Gazdasági tényezők

 

2009-ben a helyi vállalkozók 85 000 000 lejjel támogatták a Szent György Napokat, ezzel bebizonyítván azt, hogy a vállalkozók magukénak érzik a rendezvényt. „Ez volt az első év, amit az új szervezőcsapat szervezett, de ekkor még nem nyilatkoztak arról, hogy profitáltak vagy sem a városnapokból, egyszóval nem került nyilvánosságra.”[5] Egy év elteltével, 2010-ben a 19. Szent György Napok költségvetése 150 000 € volt, melynek 50%-a az önkormányzat részéről, a másik fele saját bevételből és a támogatóktól gyűlt össze. 2011-ben a fesztivál igazgatója elmondta, hogy sok munka van a támogatók meggyőzésével, de minden évben akadnak olyan hazai, vagy külföldi vállalkozók, akik önként jelentkeznek, hogy támogathassák a rendezvényt. Mindennek eredményeként 2011-ben az önkormányzat 33 százalékát állta a teljes költségnek. „Jó a kapcsolat a vállalkozói szféra és az önkormányzat között, kivétel nélkül mindenki kisebb-nagyobb összegekkel támogatta a rendezvényt. Láthatjuk, hogy a sikeres rendezvényeket támogatják, bár sok az olyan vállalkozó, aki tevékenysége miatt nem profitál abból, hogy a logója valahol megjelenik. A vállalkozók 800-900 ezer lejt adtak” – mondta Antal Árpád Sepsiszentgyörgy polgármestere a 2011-es évről.[6] A 2012-ben megszervezett fesztiválra elköltött összeg 300 000 új lej. A költségvetés rugalmassága ellenére a kulturális és zenei kínálat színvonala mindvégig változatlan maradt.

„Nagy népszerűségnek örvendett a három jurta beszervezése, amelyben mindenféle finomságot lehetett találni mindenféle szájíznek megfelelően. A 21. Szent György Napokat a városi önkormányzat és helyi támogatók finanszírozásával szervezték meg a Sepsiszentgyörgy – Székelyföld Kulturális és Ifjúsági Fővárosa rendezvénysorozat keretében, ezért kimondhatjuk, hogy a Szent György Napok is székely termék!”[7]

A 22. Szent György Napokat 2013-ban rendezték. A városnapok lejárta utáni hétfőn megtudhattuk, hogy a rendezvényre elköltött pénz 1 millió lej, melynek majdnem felét, ahogyan előző években is a helyi önkormányzat állta. Ebben az évben felerősödött a kézműves termékek forgalmazása, a vásáron közel 200 kézműves vett részt.

2014-ben a program a tervek szerint alakul. Grubisics Levente, a rendezvény szervezője betartotta szavát, miszerint semmivel sem lesz szegényebb a műsor, mint az előző években. Ebben az évben a költségvetés, 1–1,2 millió lej volt.[8]

A 2015-ös évben a rendezvényt a Városimázs Iroda szervezte, a többi szervezővel együttműködve annak érdekében, hogy szélesedjen a szervezők köre. Antal Árpád elmondása szerint kevesebb összeget fordítottak a rendezvény megszervezésére, hogy a programennyiség ne menjen a minőség kárára.[9]

 

A rendezvény jellege

 

A Szent György Napok változatos programmal kecsegteti az odalátogatókat. A színes rendezvénysorozat tartalmaz kulturális-, szórakoztató-, gyerek-, hagyományőrző-, és a résztvevők igényeihez mérten sok más programot.  Mivel a rendezvény maga szabadtéri, ezért a belépés ingyenes, de a kulturális programok egy részére belépőt kérnek. A befizetendő programok egy része előadásokból áll, de pár éve behozták azt is, hogy a programfüzetet is ki kell fizetni, amely tombolasorsolás keretében különböző nyereményt tartogat a vevők számára. „A szabad- és zárttéri eseményeken, illetve a programfüzeten túlmenően, a hét éve megtervezett arculatnak köszönhetően, ma már a Szent György Napok logójával ellátott pólók, lufik stb. vásárolhatóak az esemény alatt. A brandelt termékek pénzbe kerülnek, de nagyon alacsony áron lehet hozzájutni. Összességében pedig, az ott töltött idő, evést, ivást, fagylaltozást, vásározást beleszámítva mindenki mennyiségének és minőségének függvényében számolandó.”[10]

 

A Szent György Napok arculatának kialakulása

 

Egy rendezvény arculatának kialakítása során fontos figyelembe venni azt, hogy a résztvevők elfogadják, vagy sem. Arculati elemek lehetnek a szlogenek, de arculati elem lehet a város logója is. Szent György Napok arculat kialakításának lépései a következők voltak.

2008 előtt nehezen lehetett elképzelni, hogy a Szent György Napok imázsát kiépítsék, mivel akkor még nem volt lehetőség és igény ilyenfajta változásra. Az arculatépítés feladata évről évre más tervező kezébe került a helyi képzőművészektől a grafikusokig. A sok változtatás következtében nem tudott kialakulni egy koherens arculat. Az utóbbi években, a változatlan rendezőcsapatnak köszönhetően megszületett az egységes arculat is. A város vizuális arculatának építése két fő vonalon indult el, amelyek egyben a város globális arculatának két fontos alappillérét is képezik: a polgármesteri hivatal arculata és a Szent György Napok arculata.

Kiemelem a Szent György Napok arculatát, mivel a dolgozatom a városnapokról szól.

Tehát ez volt a második fontos összetevő a város vizuális identitásának kialakításában. A továbbiakban Grubisics Csaga esettanulmánya segítségével mutatom be a Szent György Napok arculatát. Elmondása szerint „a Szent György Napok azért képezi fontos részét a város vizuális identitásának, mert ez nem egy kötelező, adminisztratív szerv, mint például a polgármesteri hivatal, mely kötelező módon van jelen az emberek mindennapjaiban, ezáltal pedig nehéz barátságossá tenni. A Szent György Napok nagyon széles célközönséget megszólító városünnep, mely a jókedvről, a szórakozásról, a kikapcsolódásról és a találkozásról szól, ezáltal sokkal szerethetőbb.”[11]

A szervezők egyensúlyt próbálnak keresni a programfüzetbe szereplő információ mennyisége miatt, mindannak érdekében, hogy ne legyen káosz. A városnapok stílusát alkalmazzák online felületeken, nyilvános tereken, pólókon, esőkabáton, kitűzőn, lufin, színpadokon, és minden olyan eszközön, ami a városnapokhoz tartozik. Mindezt a Szent György Napok szervezői jól megoldották. A logót és a többi arculati elemet megfelelően tervezték, mivel beolvadnak a városnapok környezetébe.

 

Média-jelenlét

 

Azáltal, hogy a Szent György Napok 2015-re fesztivállá nőtte ki magát, nőtt a sajtóvisszhangja is. A rendezvénysorozat megtalálható az erdélyi magyar médiában, a román és a magyarországi médiában is. Ezt bizonyítja az alábbiakban felsorolt nyomtatott sajtóról, rádióról, online felületről és televízióról készített lista. Az évek során, a listán szereplő médiumok mindegyike közölt információt a Szent György Napokról.

Nyomtatott sajtó: Helyi és nem helyi napilapok: Háromszék, Hargita Népe, Népújság, Brassói Lapok, Krónika, Csíki Hírlap, Gyergyói Hírlap, Erdélyi Napló, Observatorul de Covasna, Mesagerul de Covasna; Hetilapok: Székely Hírmondó; Kétheti lap: Top Info; évszakonként megjelenő turisztikai és információs lap: Szabadidő kalauz.

Rádió: regionális rádió: Marosvásárhelyi Rádió, Erdély FM, Profi Rádió; Kereskedelmi rádió: Vox FM, Príma Rádió, Fun FM, Rádió Gaga Sepsi Rádió, Sláger Rádió, Friss FM.

Televízió: Helyi televízió: Csernáton Tv, Polip Tv, Brassai Magyar Adás; közszolgálati televízió: Magyar Adás – TVR Bukarest; Kereskedelmi televízió: Erdélyi Magyar Televízió; magyarországi televízió: Duna Tévé.

Internet portálok: Plusz Portál, Transindex, nemTévé, Híradó, Székelyhon, Kultúrpart, Szék-Helyek, Erdély.ma, Kakukk, Covasnamedia, Transindex.

A rendezvény honlapja: http://www.szentgyorgynapok.sepsiszentgyorgyinfo.ro/.

Közösségi oldal: fészbuk magyarul és románul.

Egyéb kommunikációs eszközök: Óriásplakátok, banner/szalagplakát, szponzor autón szereplő arculati elemek, zászlók, plakátok, színpad.

Mindemellett fontos szerepet játszanak a sajtóreferensek is, akik összegyűjtik a meglévő anyagokat és feltöltik a rendezvény hivatalos online felületére. Ezzel a kiszélesedett média és reklámjelenléttel a rendezvény reklámozni tudja saját magát és Sepsiszentgyörgy városát is.

 

Látogatottság, a közönség viszonyulása

 

A Szent György Napok honlapja 2009-ben 15 788 látogatást regisztrált. A rendezvény lezajlása alatt jelentősen megnőtt a weboldalra kattintók száma. A városnapok ideje alatt péntekről-vasárnapra 3792 egyéni látogató volt kíváncsi a hírekre, beszámolókra, fényképekre, videó anyagokra és a rendezvénysorozat programjára. A honlap mutatói szerint a legtöbb látogató sepsiszentgyörgyi volt, illetve a felületen készített statisztikákból az is kiderült, hogy 28 országból kattintottak a Szent György Napok hivatalos honlapjára.

„210 program és 17 állandó program jelentette a 18. Szent György Napok kínálatát, amely négy területre volt leosztva ez a következőképpen alakult:

  • koncert-buli: 86 program és 9 állandó program
  • kulturális programok: 53 program és 4 állandó program
  • népi-etno programok: 32 program és 3 állandó program
  • gyerekprogramok: 39 program és 1 állandó program”[12]

Az egy hetes rendezvénysorozaton 50.000 résztvevőt fogadott a város. Legtöbben az odalátogatók közül vasárnap esti Koncz Zsuzsa koncerten vettek részt. A 18. alkalommal megszervezett városnapokon 75 együttes, kórus, zenekar lépett fel, 7 színházi produkció, valamint 21 bábelőadás szórakoztatta közönséget.

A 2010-es Szent György Napok során közel 200 hírt, több ezer fotót és videót töltöttek fel a hivatalos honlapra, amelyet egy hét leforgása alatt 40.000-en tekintettek meg. A látogatottság növekedése a programok számának a növekedésével is magyarázható, ugyanis ebben az évben körülbelül 300 programpont igazolta, hogy a Szent György Napok nemcsak Kovászna megyében, hanem az egész országban is az egyik legnagyobb ilyen típusú rendezvénysorozat.

2010-ben a szervezők elmondása szerint nem várt tömeg gyűlt össze a Szent György Napok utolsó napjára. A 25.000 fős tömeg várta Fenyő Mikós koncertjét és a tűzijátékot, minden eddigi szentgyörgyi városnapok tömegrekordját megdöntve. Emellett 3500 nézője volt a kulturális hét rendezvényeinek, és sokan jöttek haza Sepsiszentgyörgyre csak a Szent György Napok miatt.

2011-ben a honlap magyar látogatóinak száma 51269, a román látogatók száma 12156. Ez összesen 64 ezer ember. Ez a magas látogatottság mind annak köszönhető, hogy abban az évben a médiapartnerek száma 48-ra nőtt. A Szent György Napok sajtóirodája 130 hírt publikált, fotódokumentáció több mint 150 eseményről készült, és 85 eseményről készült videó.

„A látogatók nagy része még úgy igazolható be, hogy a programigazgató Dancs Zsolt kiemelte, hogy nagy problémát jelentett a szállás kérdése, hiszen nagyon kevés a hotel, a rendezvénynek pedig közel 4 ezer embert kellett elszállásolnia. Tehát vendégekben biztos nem volt hiány. A 2011 év az önkéntesek éve volt és ennek köszönhetően új számadatok is felkerültek, valamint a borudvar megnyitása által is kiderül, hogy mekkora sikert is aratott. Több mint 30 önkéntes jelentkezett a médiában és a közösségi portálokon közzétett felhívásra, akik nemcsak a városnapokon látták el a feladatokat, hanem hosszútávra ajánlották fel a segítségüket – számolt be Grubisics Levente fesztiváligazgató az egyik 2011-es sajtótájékoztatón.”[13] A Kultúrkertben működő Borudvar népszerűsége óriási volt, a második nap a résztvevők szerint már minden bor elfogyott.

2012-ben a sajtóirodából körülbelül 198 magyar és ugyanannyi román híranyag látott napvilágot, 216 eseményről készült fotó-dokumentáció, és 56 eseményről készítettek videofelvételt. Mindezt nem lehetett volna megvalósítani az 50 médiapartner segítsége nélkül. A www.szentgyorgynapok.ro-n készített statisztika alapján 36333 látogatás volt a magyar oldalon és a román felületen 5333 látogatás. Az oldal nézettsége azért volt nagyszámú, mert a rendezvény kibővült és a résztvevők több mint 250 program közül válogathattak és olvashattak.

„A rendezvény kezdete előtt Dancs Zsolt azt nyilatkozta, hogy 35-40 ezres közönségre számít, a városnapok elteltével a közösségi rendőrség és a hangosító cég munkatársainak becslése alapján, pénteken 30 ezer, szombaton 35 ezer, vasárnap 50 ezer ember volt az esti A színpados (az a helyszín ahol a „nagy nevek” kapnak helyet) koncerteken, és még több ezren a vásárokban, valamint a Kultúrkertben. Tehát D. Zsolt számítása beigazolódott, és e számok alapján az eddigi legsikeresebb Szent György Napokat zárták a többi évhez viszonyítva.”

A 22. Szent György Napok sem esetében sem lehetett panasz a programhiányra, ugyanis 284 program várta az érdeklődőket. A hivatalos honlapnak abban az évben 23.349 látogatója volt, a honlap román részlegét 5.760-an követték, ami 30.000 megtekintést jelent. A sajtóirodában 136 hír készült, a sajtóban pedig 242 hír jelent meg. Összességében elmondható, hogy ebben az évben volt az egyik legnagyobb tömeg hétvégén.[14]

2015-re a Szent György Napok szervezői és a részvevők között a kapcsolat oda alakult, hogy a szervezők kérték utóbbiakat, segítsenek a program bővítésében. Ennek a kezdeményezésnek köszönhetően 2015-ben már a résztvevők is alakíthatták a városnapok programját, hogy a fesztivál még inkább megfeleljen az elvárásoknak.[15]

 

 

A táblázatból megfigyelhető, hogy 2009 óta a Szent György Napok hivatalos honlapjának a látogatottsága ugrásszerűen emelkedett, majd kicsit csökkent. Mindez azt jelenti, hogy a rendezvény egyre nagyobb méreteket ölt. Azzal, hogy megjelent a honlap román fordítása a magyar rendezvény bevonta a város román lakosságát is. A szervezők szerint a program milyenségétől is függ a magyar napok hivatalos honlapjának a nézettsége. Minél sokszínűbb a program, annál nagyobb nézettségnek örvend a honlap.

A Szent György Napok hosszú utat tett meg, mely során, egy erős és önálló hazai fesztivállá nőtte ki magát. A sepsiszentgyörgyi rendezvény az erdélyi városnapok történelmében kimagasló, mivel rendezői jó irányvonalakat követve és a célkitűzéseket betartva folyamatosan fejlesztik a programokat.

[1] http://www.sepsiszentgyorgyinfo.ro/index.php?page=&pid=837 (letöltve 2015.11.20)

[2] Deák Anita-Magdolna: Szent György Napok, mint brand fesztivál márkázás, Kolozsvár, 2013

[3] Berkes Péter: Marketingorientációs tényezık a honi professzionális labdarúgás szponzorációs piacának tükrében, Budapest, 2008

[4]Székelyhon: A Szent György Napok szervezési kulisszatitkai: http://www.szekelyhon.ro/magazin/a-szent-gyorgy-napok-szervezesi-kulisszatitkai/print (letöltés ideje: 2015.11.12)

[5] Deák Anita-Magdolna i.m.

[6] http://www.sepsiszentgyorgyinfo.ro/index.php?page=209&pid=939 (letöltés ideje: 2015.10.22)

[7] u.o.

[8] http://www.3szek.ro/load/cikk/67550/kulonleges_koncertek_kevesebb_bovli_szent_gyorgy_napok_2014 (letöltés ideje 2015.12.02)

[9] http://www.maszol.ro/index.php/kultura/41360-szent-gyorgy-napok-fesztival-helyett-varosunnep  (letöltés ideje: 2015.12.02)

[10] Deák Anita-Magdolna i.m.

[11] GRUBISICS CSAGA (2013): Sepsiszentgyörgy vizuális identitása. Korunk, Kolozsvár, 67-73 o.

[12] Deák Anita-Magdolna i.m.

[13] u.o.

[14] u.o.

[15] http://www.szentgyorgynapok.sepsiszentgyorgyinfo.ro/203_501_elkezdodott-a-24-szent-gyorgy-napok.html (letöltés ideje: 2015.12.12)