Miért fontos a külső kommunikáció?

Magyarország Tudástár
A szervezet számára a külső kommunikáció létfontosságú. Első találkozási felület a szervezet célcsoportjával, a lehetséges adományozókkal. Szervezeti kultúránkat, gondolkodásunkat jelenítheti meg.

 

A szervezetek számára a külső PR lehetőséget ad arra, hogy:

  • az ismertségüket és elismertségüket növeljék
  • a társadalmi hasznosságukat szélesebb körben bemutathassák
  • képesek legyenek informálni, meggyőzni a célcsoportjaikat a számukra fontos ügyekről
  • olyan környezetet hozzanak létre, ami megkönnyítheti a forrásteremtést.

A nonprofit külső kommunikációs tevékenység területei:

  • szervezeti PR, vagyis a szervezet népszerűsítése
  • marketing PR, vagyis a szervezet termékeinek, szolgáltatásainak népszerűsítése
  • szakmai kapcsolatok ápolása
  • kormányzati, önkormányzati kapcsolatok
  • közösségi kapcsolatok
  • kapcsolat az ügyfelekkel, kliensekkel
  • támogatói kapcsolatok
  • sajtókapcsolatok
  • lobby tevékenység
  • kríziskommunikáció, válságkezelés

Gyakorlati feladatok a külső kommunikációs tevékenység keretében:

  • kommunikációs stratégia kidolgozása
  • kommunikációs tervek és költségvetések kidolgozása
  • arculattervezés és építés
  • monitoring (közvélemény, sajtó, szektor, törvénykezés, stb.)
  • kríziselhárítás kommunikációs feladatai
  • rendezvényszervezés
  • kommunikációs anyagok gyártásához kapcsolódó tevékenységek
  • sajtókapcsolatok szervezése
  • kapcsolatszervezési feladatok

A külső PR estében, akárcsak a belső kommunikációnál, több célcsoportot különböztetünk meg. Ezen célcsoportok a szervezetek tevékenységi körei szerint változhatnak, és eltérő fontosságúak lehetnek.

Lehetséges célcsoportok:

  • a szolgáltatást igénybe vevő kliensek
  • más civil szervezetek
  • jelenlegi és potenciális adományozók
  • törvényhozó testületek
  • minisztériumok, önkormányzatok
  • helyi közösségek
  • véleményvezérek
  • média képviselői
  • potenciális munkavállalók és önkéntesek

A hatékony külső kommunikáció érdekében – a belső kommunikációhoz hasonlóan – a kommunikációs célok azonosítása után az egyes célcsoportjaink szokásaihoz, elvárásaihoz kell igazítanunk az üzeneteket, a kommunikációs csatornákat és eszközöket.

A külső kommunikáció lehetséges eszköztára:

  • levelek, feljegyzések, beszámolók, állásfoglalások, felhívások
  • viták, felszólalások, előadások, interjúk
  • rendezvények (konferenciák, fórumok, szakmai műhelyek, tréningek, nyílt napok, adománygyűjtő események, kiállítások, vásárok, road show stb.)
  • beltéri és közterületi hirdetőtáblák, plakátok, matricák
  • kiadványok (beszámolók, éves jelentések, prospektusok, brosúrák, szórólapok, meghívók, újságok, hírlevelek stb.)
  • adatbázisok
  • PR filmek
  • hirdetések
  • sajtómunka
  • szervezet honlapja, egyéb online PR eszközök (elektronikus hírlevelek, internetes fórumok, blogok, adatbázisok, linkgyűjtemények, chat, levelezőlisták, közösségi portálok, videomegosztó portálok, online sajtószoba stb.)

Forrás: nonprofit.hu