A marketing lényege – ha egyszerűen akarunk fogalmazni – az igények feltárása és kielégítése oly módon, amely mind a termék/szolgáltatás előállítója, mind pedig vásárlója/használója számára pozitív értéket teremt. A marketing abban segít bennünket, hogy az általunk előállított értékeket olyasmikre cseréljük, amire szükségünk van, azaz a célcsoportunk igényeinek, szükségleteinek kielégítéséért megfelelő ellenértékhez juthassunk. A civil szervezetek esetében ez az ellenérték nem feltétlenül anyagi formában jelenik meg.
A marketing nem azonos az értékesítéssel vagy a reklámmal, ezek csupán részei a marketing munkának.A marketing egy folyamat, amelynek során:
- a célcsoportjaink igényeit feltárva termékeket és/vagy szolgáltatásokat fejlesztünk ki,
- megszabjuk ezek árait,
- kitaláljuk, hogy az ügyfeleink/klienseink milyen csatornákon jutnak hozzá a nekik szánt termékekhez/szolgáltatásokhoz,
- majd mindezekről információkat juttatunk el a célcsoportjainkhoz.
Ahhoz, hogy a marketing-tevékenység segítségével megvalósíthassuk céljainkat, programjainkat, küldetésünket, tervszerű és folyamatos munkára van szükség. Ennek a feladatnak a főbb lépései:
- elemzés
- tervezés
- végrehajtás
- ellenőrzés
A hatékony marketingszervezés alapját a megfelelően átgondolt és elkészített marketingtervek jelentik.
Elemzés
Mielőtt a marketingtervezésbe belevágnánk, szükségünk van a szervezetünk belső és külső környezetének alapos megismerésére, a hatékony marketingtervezés kiindulópontja ugyanis a megfelelően elvégzett helyzetfeltárás és helyzetértékelés.
A leggyakrabban alkalmazott elemzési módszerek:
Tervezés
Miután az elemzési fázison túljutottunk, itt az ideje alaposan, minden részletre kiterjedően végiggondolnunk az összes olyan lépést, ami a termékünk, szolgáltatásunk, programunk útjára indításához, „piacra” bocsátásához szükséges:
- A célcsoportunk meghatározása, kiválasztása
- Igényfelmérés
- Pozícionálás
- Marketing akciócélok kitűzése
- A marketingeszközök megtervezése
Végrehajtás
A végrehajtás során a korábban megtervezett termékeinket legyártjuk/legyártatjuk, a tervezett csatornákon eljuttatjuk a célcsoportjainknak, és azok használatára ösztönözzük őket. A végrehajtás során előfordulhat, hogy olyan problémákat is orvosolnunk kell, amik felbukkanására a tervezéskor nem gondoltunk.
Ellenőrzés
Ez a marketingtevékenység záró szakasza, a következő tervezés alapja. Az ellenőrzés különösen akkor fontos, ha elégedetlenek vagyunk az elért eredményeinkkel.
Ennek során:
- összegyűjtjük a visszajelzéseket
- értékeljük az eredményeinket, azaz megnézzük, hogy milyen mértékben értük el a kitűzött céljainkat
- megvizsgáljuk, hogy mely eszközök váltak be és melyek nem
- azonosítjuk a felmerült hibákat annak érdekében, hogy legközelebb elkerülhessük ezeket
- szükség esetén kiigazításokat végzünk
Forrás: nonprofit.hu