Beszámolók – benyújtási forma

Tudástár

A civil szervezet az elkészített beszámolóját, valamint közhasznúsági mellékletét köteles minden év május 31. napjáig letétbe helyezni akként, hogy a beszámolót, illetve a közhasznúsági mellékletet elektronikusan (az ún. Ügyfélkapun keresztül) ÁNYK űrlapon, vagy  papír alapon – eredetben vagy hitelesített másolatban – megküldi az Országos Bírósági Hivatal (1363 Budapest, Pf.24.) részére.

Elektronikus eljárásra kötelezett kérelmező:

  • a magánnyugdíjpénztár,
  • az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár,
  • a hitelintézetek önkéntes betétbiztosítási, illetve intézményvédelmi alapja,
  • a köztestület,
  • a kölcsönös biztosító egyesület,
  • a hegyközség,
  • a párt,
  • az országos sportági szakszövetség és
  • a szövetség,
  • a közalapítvány,
  • a kérelmező, aki jogi képviselővel jár el,
  • a már közhasznú szervezet (a 2011. évi CLXXV. törvény (Ectv.)

1.1. A beszámoló papír alapon történő benyújtása

Amennyiben a kérelmező nem elektronikus útra kötelezett, beszámolóját az ÁNYK nyomtatványkitöltő program használatával, vagy annak mellőzésével terjesztheti elő postai úton, vagy személyesen ügyfélfogadási időben. Kérjük, hogy  a problémamentes feldolgozás érdekében, amennyiben a beszámolót postai úton kívánják előterjeszteni, úgy a PK-141P, PK-142P, PK-241P, PK-242P, valamint a PK-341P és a PK-342P nyomtatványokat szíveskedjenek kitölteni.

1.2. A beszámoló elektronikus úton történő benyújtása

2015. január 1. napját követően a beadványokat egy példányban az elektronikus útra kötelezett kérelmező esetében elektronikus úton, ÁNYK űrlapon kell benyújtani az Ügyfélkapun keresztül az Országos Bírósági Hivatalnak.

Az elektronikus útra nem kötelezett kérelmező beszámolóját választása szerint elektronikus úton is benyújthatja.

Az ÁNYK űrlap formailag nem, annak csak adattartalma szerkeszthető, ezért tájékoztatjuk, hogy amennyiben az ÁNYK űrlapot megváltoztatja, a beszámoló nem tekinthető szabályszerűen benyújtottnak.

1.2.1. Az ügyfélkapus regisztráció

Az elektronikus út azt jelenti, hogy a kérelmező a beadványát elektronikusan az ún. Ügyfélkapun keresztül terjeszti elő a bíróságon.

Az Ügyfélkapu használatához személyes ügyfélkapus azonosítóra van szükség. Ügyfélkapus regisztrációt kizárólag természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációs eljárás bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten elindítható.

Az Ügyfélkapu a regisztrációt követően az ugyfelkapu.magyarorszag.hu oldalon érhető el.

1.2.2. Az ÁNYK űrlap kitöltése nyomtatványkitöltő használatával

1. lépés Győződjön meg arról, hogy számítógépén telepítve van-e a JAVA futtatókörnyezet legalább 1.6-os verziója!

Ha Ön gépén nincs telepítve a JAVA futtatókörnyezet (JRE), vagy a már telepített futtatókörnyezet verziószáma nem megfelelő, először is ellenőrizze, hogy 32 bites vagy 64 bites operációs rendszert használ. Ezt ellenőrizheti a Start menü/Számítógép vagy Sajátgép/Tulajdonságok-ra kattintással.

Ha 32 bites operációs rendszert használ és az Ön gépén nincs telepítve a JAVA futtatókörnyezet (JRE), vagy a már telepített futtatókörnyezet verziószáma nem megfelelő, akkor kattintson a következő linkre: .http://www.java.com/en/

Ha 64 bites op. rendszert használ felhívjuk a figyelmét, hogy a www.java.com nyitólapon megjelent Free Java Download választásakor alapértelmezett módon a Java 32 bites változata fog települni a 64 bites környezetben is, de ezzel nem fog elindulni az ÁNYK keretprogram. Ezért ajánlott a Java 64 bites változatát telepíteni 64 bites operációs rendszer esetén a www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html oldalról.

Fontos, hogy a Windows98 és WindowsME operációs rendszerek már nem alkalmasak a programok futtatásához!

Ha további segítségre van szüksége a telepítésben, tájékozódjon itt: http://www.nav.gov.hu/data/cms285462/A_Java_Runtime_kornyezet_telepitese_lepesenkent3_2013.02.27_12_42.pdf

2. lépés Ahhoz, hogy Ön nyomtatványt tudjon kitölteni, szükség van a keretprogram (Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program) telepítésére. Az ÁNYK-AbevJava keretprogram telepítéséhez, kérjük keresse fel ezt az oldalt: http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok

3. lépés A keretprogram telepítése után az Ön számítógépe már alkalmas arra, hogy nyomtatványokat töltsön ki. Kérjük, hogy amennyiben még az adott beszámoló esetében korábban nem tette meg, a www.birosag.hu oldalon a Civil szervezetek/Civil eljárások során alkalmazható nyomtatványok letöltése oldalról töltse le a kívánt űrlapot.

A nyomtatványt a letöltést követően telepíteni szükséges. Amennyiben korábban sikeresen telepítette az ÁNYK keretprogramot, akkor a letöltött nyomtatvány fájlra (JAR kiterjesztésű állomány) duplán kattintva elindul az űrlap telepítő varázsló. Itt háromszor a „Tovább”, végül a „Befejezés” gombra kattintva a rendszer elvégzi az új nyomtatvány telepítését.

4. lépés Nyissa meg az Általános Nyomtatványkitöltő programot és válassza az „Adatok”/„Új nyomtatvány” menüpontot! A sablonok között szám szerint megjelölt ÁNYK űrlapok közül jelölje ki a beküldendő űrlapot a „Nyomtatvány neve” című oszlopból, majd kattintson a megnyitás gombra.

5. lépés Ezt követően értelemszerűen töltse ki az ÁNYK lapjait, ugyanazon lap vonatkozásában tehát amennyiben több darabot szeretne kitölteni akkor az adott lap jobb felső sarkában kattintson a „+” ikonra.

Az űrlap kitöltését követően ellenőrzés végezhető a nyomtatványkitöltő program második menüsorában a “pipa” ikonra (Ellenőrzés) kattintással. A megjelenő hiba sorára való dupla kattintással a program automatikusan a hibás mezőre ugrik, mely sárga színnel kerül megjelölésre.

6. lépés Ezt követően csatolja az űrlaphoz a szükséges mellékleteket!

Miután az ÁNYK űrlap „M” lapjának tartalma szerint kijelölte a csatolandó mellékleteket, az „Adatok” – „Csatolmányok kezelése” menüpontokra kattintással csatolja is azokat az űrlaphoz akként, hogy kijelöli az adott melléklet nevét, majd a „Hozzáad” gombra kattintással feltölti azt a számítógépén rendelkezésre álló pdf. dokumentumai közül.

Az ÁNYK űrlaphoz pdf. formátumban csatolhatóak mellékletek.

A szervezeti képviseletre jogosult – ha jogi képviselővel jár el, akkor a jogi képviselő – köteles gondoskodni a beszámoló mellékleteit képező papír alapú okiratok elektronizálásáról (beszkenneléséről) és a papír alapú okiratok őrzéséről.

7. lépés A főmenüben kattintson a „Kapcsolat Ügyfélkapuval” – „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre” menüpontra!

8. lépés Végezetül kattintson a „Kapcsolat Ügyfélkapuval” – „Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” menüpontra, majd adja meg az ügyfélkapus felhasználó nevét, jelszavát és lépjen a „Rendben” fülre!

9. lépés Tájékoztatjuk, hogy a beküldött ÁNYK űrlapról visszaigazolásokat fog kapni a következő sorrendben. Miután az Ügyfélkapun keresztül az ÁNYK űrlapot beküldte, először a Központi Rendszer (KR) küld visszaigazolást, majd amennyiben a beszámolója lajstromozásra kerül, tehát annak érdemi feldolgozása megkezdődött, erről a rendszer igazolást küld. Tájékoztatjuk, hogy ez utóbbi lépés csak munkanapokon történik meg ellentétben a benyújtással, ami bármely napon lehetséges.

 

Forrás: birosag.hu