Az 1 %-os kampányok sajátosságai

Tudástár

Az 1 %-os kampányok sajátosságai

 

Az 1%-os kampány csak egy módja a szervezet forrásteremtési tevékenységének. Gondoljuk végig, hogy a szervezet hány potenciális felajánlóval áll kapcsolatban, illetve hogy a célja valamint tevékenysége hány ismeretlen felajánlót érinthet meg. Ez segít abban, hogy meghatározzuk, milyen mértében koncentráljuk erőforrásainkat, energiáinkat az 1%-os kampányra, illetve hogy mennyire költséges módszereket használjunk az adófizetők elérésére.

 

Milyen területeket támogatnak szívesen az 1 %-ot felajánlók?

A személyi jövedelemadó 1 %-át felajánló magánszemélyek leggyakrabban oktatási, nevelési, sporttal kapcsolatos, kulturális, egészségügyi, szociális tevékenységeket támogatnak. Legmagasabb összeget a nevelés, oktatással, egészségüggyel, szociális tevékenységgel, természet- és állatvédelemmel, valamint a kultúrával és sporttal foglalkozó szervezetek kapnak, de magas a támogatottsága a gyermek- és ifjúságvédelemmel, valamint hátrányos helyzetű csoportokkal foglalkozó szervezeteknek is. Ezekből az adatokból jól látszik, hogy az emberek szívesen adnak valamely együttérzést, segítő szándékot kiváltó tevékenységre, valamint hogy fontos szerepe van a személyes kötődéseknek, pl. az oktatási szervezetek esetében, ahol feltehetően a szülők gyermekük iskolájának ajánlják fel az 1 %-ot.

Hogyan készítsem elő az 1%-os kampányt?

Mindenekelőtt olvassa el a törvényt vagy útmutatónkat mielőtt belekezd a kampány tervezésébe!

Ezt követően fel kell mérnie a szervezet lehetőségeit. Becsülje meg a gyűjtést befolyásoló tényezők, valamint a kutatások alapján a várható bevételt! Ez határozza majd meg a kampányban alkalmazható módszereket, és azt, hogy mennyit érdemes fordítania a kampányra. Döntse el előre, hogy bármennyi felajánlást is fog kapni, azt átveszi, és nem utasítja el! (A kis összegű támogatás még tovább csökken majd, ha nem így tesz.)
Az előkészítésnek része, hogy a szervezet a kampányon kívül is rendszeresen hírt adjon tevékenységeiről, kapcsolatot tartson, illetve építsen ki az őt körülvevő közösséggel, valamint, hogy az adószámát minden kiadványán, a honlapján stb. feltüntesse. Tájékozódjon a hasonló szervezetek kampányairól és eredményeiről! Gyűjtsön ötleteket a sikeres szervezetektől!

Milyen módszerekkel érhetem el az 1%-os kampány célcsoportját?

A szervezet tevékenységétől, erőforrásaitól, szakértelmétől, illetve a célcsoporttól függően az alábbi módszerek közül választhatunk 1%-os kampányunk lebonyolítása során:

Milyen legyen az 1%-os kampány üzenete?

  • Tiszta, világos – könnyen érthető, vagyis legyen egyértelmű, mire is kell a támogatás;
  • Rövid – könnyen és gyorsan közvetíthető;
  • Célcsoporthoz, kommunikációs eszközhöz igazított;
  • Egyedi – azonosítható. Emelje ki a szervezetet a többi üzenet közül, azonosítsa a szervezetet a missziója, vagy a kiszolgált kedvezményezettek által.
  • Tegye világossá, hogy ez kifejezetten az 1%-hoz kötődik.
  • Tegye világossá, mit kell tennie a felajánlónak.
  • Tegye világossá, hogy a felajánlók számára nem kerül pénzbe az adomány.

Mennyi 1%-os adomány gyűjthető egy kampány alatt?
Kik az 1 %-os felajánlók?
Mi befolyásolja azt, hogy mennyit gyűjthet a szervezetem?
Ki lesz az 1%-os kampány célcsoportja?
Mennyit költsek a kampányra?

Forrás: nonprofit.hu