X. Új média konferencia

Marosvásárhely Ismeretterjesztő

X. Új média konferencia

Az Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék által szervezett konferenciára 2017. március 17-18 között kerül sor a Sapientia EMTE Marosvásárhelyi Karán.

A „home mode” kifejezést Richard Chalfen a fotográfiakészítés azon módjára használja, amikor a kép valamely emlékezetes vagy elmesélésre érdemes esemény emlékeztetője: a képet használók, a család vagy a baráti kör ismerik a képen látható szereplőket, ismerik a kontextust, viszonyokat, újra és újra elmondják a történetet, ami ahhoz kapcsolódik, amikor a kép készült. (Vö. Miller–Edwards tanulmányával, idézi Manovich: Subjects and Styles in Instagram Photography. 2016)

A kultúra privát megélési módjával, a „home” móddal szemben valamiféle média-mód lenne definiálható, melyben a privát a nagy média-mozaik részévé válik, és az online felületeken így megtapasztalt idegen privát elemek a saját mindennapi életünk szervezését, megélését, megörökítését is meghatározzák a továbbiakban. Könnyen belátható ugyanis, hogy képeink, történeteink régen kitörtek az otthoni („home”) felhasználási módból. Privát kultúránk, azaz a mód, ahogyan képeinket, történeteinket családi és szűk baráti körben használjuk egyszerre kerültek szélesebb nyilvánosság elé és kerültek versenyhelyzetbe olyan képekkel és történetekkel, melyek idegenektől érkeznek, nem ismerjük a kontextusukat, mégis szabályt, beállítást, eszközhasználatot, viselkedést, attitűdöt tanítanak számunkra. A kép csupán példa, hiszen hasonló média-létmódra tehetnek szert tárgyaink, kapcsolataink, identitás-elemeink, szimbólumaink, minden, ami a legszemélyesebb, de mindenki más számára is az.

Hogyan is befolyásolják az új média új gyakorlatai, applikációi mindennapi életszervezésünket? Milyen új rutinokra tanítanak? Hogyan bánunk el a felhalmozódó adatokkal? Milyen új médiás rituálék alakulnak ki? Mennyi időt töltünk el önkéntes médiamunkásokként?

Az új média konferencia eddigi témái:

  •     Új média és kommunikatív magatartás (2008)
  •     Új média, médiakonvergencia, kulturális változások (2009)
  •     Új média – terek (2010)
  •     Új média – valós és virtuális terek találkozása (2011)
  •     Új médiavalóság – hálók, kapcsolatok? (2012)
  •     Új média – új tudáshordozók (2013)
  •     Új média és ifjúsági hálózatok (2014)
  •     A digitális műveltség szerepe a mindennapi kultúrában (2015)
  •     Új média – mobilkorszak (2016)

Jelentkezni a konferencia webes felületén lehet 2017. január 15-től február 28-ig, itt: www.ujmedia.ro/jelentkezes

Visszajelzést a jelentkezés elfogadásáról március 3-án küldünk.

A konferencia válogatott, szerkesztett anyaga a Korunk nemzetközi adatbázisban jegyzett folyóirat augusztusi tematikus számában jelenik meg.

A konferencia Facebook felülete itt érhető el: https://www.facebook.com/ujmedia/