Internet az iskolában – előadás

Csíkszereda Ismeretterjesztő

Internet az iskolában, internet a családban. A média hatása a gyermekekre és fiatalokra

Internet az iskolában, internet a családban címmel kerül megrendezésre  2017. május 16-án, kedden Sapientia EMTE csíkszeredai helyszínén A média hatása a gyermekekre és fiatalokra székelyföldi programsorozat keretében szervezett negyedik konferencia.

Az internethasználat tájképe folyamatosan változik. Az eszközökhöz és hálózatokhoz való hozzáférés egyre kevésbé vagy pedig egyáltalán nem termel digitális szakadékot. Életvitelünk egyre több területét kapcsolhatjuk össze, vagy össze kell kapcsolnunk az internet alapú alkalmazásokkal. A fontos különbségek egyre gyakrabban a használat módjában jelentkeznek. A használati módok, a kapcsolat menedzsment, a tartalom előállítás síkján a generációk közti különbségek nagyon számottevőek is lehetnek. Ez a jelenség különösen olyan területeken okozhat sok gondot, ahol a különböző generációknak együtt kell működniük. Jellemző példa erre az iskola (pedagógusok – gyerekek közti kapcsolat) és a család (szülő – gyerek kapcsolat). Ezek azok a társadalmi terek, amelyekben a gyerekek/fiatalok IKT-kompetenciája sok esetben inkább zavaró tényezőként jelenik meg, mintsem előnyként vagy erőforrásként.

A válaszra váró kérdések – ezzel a két találkozási hellyel kapcsolatban – hosszan sorjázhatók. A konferencia keretében azokat a témaköröket kívánjuk előtérbe helyezni, amelyekkel kapcsolatban kutatási eredmények, hasznosnak ígérkező megközelítési módok állnak rendelkezésre.

A konferenciaelső részében plenáris előadásokra kerül sor. Meghívott magyarországi előadóink (Veszelszki Ágnes, Sterner Zoltán, Baracsi Katalin, Ságvári Bence) a média és az internet hatásával kapcsolatos újabb szakmai megközelítéseket ismertetik (álhírek a digitális térben, online népszerűség, kommunikációs gátak, algoritmusra táncoló világ).

A szünetet követően – az előadással jelentkezők számától függően – tematikus szekciókat szervezünk.

A kutatási eredmények ismertetése, a helyzetelemzések mellett kiemelten fontosnak tartjuk a kutatási program továbbvitelét támogató szemléleti, módszertani tematizációkat, illetve azoknak a kezdeményezéseknek a bemutatását, amelyek révén a pedagógusok igyekeznek válaszolni az internet és a digitális eszközök iskolai hasznosításával kapcsolatos kihívásokra.

Előadásokat, bemutatókat, szakmai tájékoztatókat várunk olyan témakörökben, amelyek támogatják az ezzel a témakörrel foglalkozók (kutatók, pedagógusok, intézményvezetők, fejlesztős szakemberek) munkáját:

  • Milyen jellegű, milyen irányba tart az iskoláskorú fiatalok IKT-eszközhasználata, és mire kell ebből figyelnie szülőnek, pedagógusnak?
  • Melyek ebben a helyzetben a pedagógusok és a szülők értelmezései, attitűdjei, magatartásai?
  • Milyen kapcsolatokat alakítanak ki a két generáció szereplői között az IKT-eszközök révén formálódó új tanításai/tanulási helyzetek?
  • Melyek az átmeneti helyzet eredményesnek mutatkozó megoldásai iskolai vagy családi környezetben (kezdeményezések, kísérletek, módszerek)?
  • Miként készülhetnek fel pedagógusok és szülők az IKT-eszközök és tartalmak további iskolai térnyerésére?
  • Akadályozhatja-e a digitális nyelv térnyerése a pedagógus-tanuló, szülő-gyerek kommunikációt?

 

A KONFERENCIÁN VALÓ RÉSZVÉTEL INGYENES.

Kérjük, hogy az előadással, bemutatóval jelentkezők a regisztrációs lap visszaküldésével, vagy elektronikus levél formájában (név, téma, elérhetőség) jelezzék részvételi szándékukat, legkésőbb 2017. május 10-ig.