Grundmann Quartett

Csíkszereda Zene

Grundmann Quartett

Bach zenéjének visszhangja

Johann Christian Bach (1735–1782): F-dúr oboakvartett

Allegro – Minuetto di variazione

Georg Druschetzky (1745–1819): g-moll oboakvartett

Adagio – Allegro – Andante – Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791):

F-dúr Largo és fúga (KV 404a/4)

d-moll Adagio (KV404a/2)

Finálé a G-dúr kvartettből, Molto allegro (KV 387, Eduard Wesly feldolgozása)

Dmitrij Sosztakovics (1906–1975): Öt prelúdium és fúga az op. 87 sorozatból

(Eduard Wesly feldolgozása)

C-dúr – G-dúr – e-moll – D-dúr – fisz-moll

Johann Sebastian Bach (1685–1750): „Vor deinen Thron tret’ ich hiermit”, korál (BWV 668)

Johann Sebastian Bach hatása – többé vagy kevésbé felismerhetően – az utóbbi évszázadok zenéjére mindenütt tetten érhető, a zeneszerzők és zenészek akár tudatában voltak ennek, akár nem. A Bach zenéjének visszhangja című műsor néhány olyan művet mutat be, amelyben viszonylag könnyen érzékelhető a zeneszerző hatása.

Elsőként az egyik Bach-fiú, Johann Christian kvartettje szólal meg, akinek művéből kiérződik az apától kapott jó zenei nevelés. Georg Druschetzky zeneszerző kilenc kitűnő oboakvartettjéből egy olyan hangzik el, melynek középső tételében Bach nevét zenei hangok jelenítik meg. Ezt követően különböző Mozart-művekből hangzanak el olyan tételek, amelyekben Bach kontrapunktikus művészetének hatása jól tetten érhető, ami a KV 387 kvartett extatikus fináléjában csúcsosodik ki.

A műsor második felében 20. századi darabokat hallhat a közönség. Dmitrij Sosztakovics, az 1950-es Bach-ünnepségeken fellépő Tatjana Nyikolajeva zongoraművésznő hatására 24 prelúdiumot és fúgát komponált zongorára. Ezekből oboán és vonóstrión hangzik el majd öt mű, Eduard Wesly, a kvartett oboásának átiratában. Műsoruk végén Bach „Íme, trónod elé lépek” című koráljával zárul be a kör, visszatérve a „visszhangok” forrásához.