EGYÜTT VAGY KÜLÖN?

Kolozsvár Ismeretterjesztő

EGYÜTT VAGY KÜLÖN? – a fogyatékkal élők nevelésének kérdéseiről

Minikonferencia az Én is szeretnék játszani! közösségi projekt keretén belül.
Az együttjátszás az oktatási rendszer keretén kívül természetes folyamat, sőt igény. De vajon ez hogyan valósul meg a jelenlegi oktatási rendszeren belül? Mit értünk ma szegregáció, integráció alatt? Milyen hazai, sajátos jellemzői vannak az együtt- vagy különnevelésnek? Hogyan készíti fel az egyetemi rendszer a hallgatókat a fogyatékkal élők nevelésére? A június 20-ai szakmai fórum többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ.
A hazai köztudatban még mindig jelen van egyfajta előítéletesség a fogyatékkal élőkkel kapcsolatban. A másság elfogadásához attitűdbeli változásra, nyitottságra van szükség. Természetesen, ez hosszú folyamat, amin folyamatosan dolgoznia kell mind a szakembereknek, mind a társadalomnak. A fogyatékkal élők nevelése, oktatása körüli problémás kérdések napjainkban átértékelődni látszanak – átláthatóbb a viszony a szegregált és integrált oktatás között.
Célunk, hogy minden érdeklődőnek betekintést nyújtsunk a fogyatékkal élők és a szűkebb-tágabb környezetük közti interakció lehetőségeibe.
Partnerek: Életfa Családsegítő Egyesület, Romániai Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, Babeș–Bolyai Tudományegyetem
A minikonferenciára bárki jelentkezhet itt: https://goo.gl/forms/olgiE91wOM0BrYim2 * A feliratkozás nem szükséges, de az előre jelentkezőknek pecséttel ellátott igazolást tudunk biztosítani a szakmai konferencián való részvételről.
A minikonferencia helyszíne: KOLOZSVÁR, 21. Decembrie 1989./Magyar u. 78. sz.
A minikonferencia programja június 20., kedd 16.00 dr. Orbán Réka egyetemi adjunktus, Babeș–Bolyai Tudományegyetem Szakemberképzés a személyreszabott oktatás megvalósításáért
A személyreszabott oktatás minden gyermek számára a legideálisabb tanulást biztosíthatja. Ennek elsődleges feltétele, hogy a pedagógusok és szakemberek megfelelő képzést kapjanak.
A megvalósítás legfőbb akadálya, hogy pedagógusaink többletmunkaként értelmezik, holott valójában szemléletváltást jelent elsősorban, illetve a heterogén csoportokban rejlő lehetőségek maximális kihasználását. A tanár facilitáló és moderáló szerepet tölt be az aktívan dolgozó gyermekcsoportban.
Intézetünk alap- és mesterfokon is biztosít kurzusokat, melyek a személyreszabott oktatás elméletét és részben gyakorlatát hivatottak megismertetni a leendő szakemberekkel.
16.30 dr. Berszán Lídia családterapeuta, egyetemi docens, Babeș–Bolyai Tudományegyetem Amikor a kevesebb több? – hosszútávú megküzdés tényezői
Mi a titka annak – tettem fel magamnak sokszor a kérdést –, hogy a fogyatékos gyermeket nevelő családok egy része megtalálja a saját személyiségi erőforrásaiban, a közvetlen környezetében és az ellátórendszer nyújtotta szolgáltatásokban azokat a támogató lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik, hogy megküzdjenek a fogyatékosság okozta megváltozott élethelyzettel? Sok-sok beszélgetés, közös tevékenység és két saját kutatás eszközeivel keresem azokat a támogató faktorokat és megoldásmódokat, amelyek leginkább segítenek a megküzdésben és a hosszútávú kitartásban.
17.15 Péter Ildikó igazgatóhelyettes, Kozmutza Flóra Hallássérültek Speciális Iskolája Iskola a Fellegváron. A szegregáció fogalmának átminősülése napjainkban
Otthonteremtés távol az igazi otthontól. Hogyan biztosítható a támogató légkör egy állami speciális intézményben? A szegregáció és ami mögötte van – átértékelődés, kapcsolatok, megvalósítások. Egy ügy, amely segít a társadalom felé nyitni. Közösségformálás a közösségnek.
A konferencia programja hamarosan tovább bővül.