Béres Melinda hegedűkoncert

Csíkszereda Zene

Béres Melinda hegedűkoncert

Georg Philipp Telemann: 12 fantázia hegedűre basszus nélkül (válogatás)

B-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:14)

Largo – Allegro – Grave

G-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:15)

Largo – Allegro – Allegro

f-moll fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:16)

Adagio – Presto – Grave-Vivace

A-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:189)

Allegro – Presto – Allegro – Presto – Andante – Allegro

Esz-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:20)

Dolce – Allegro – Largo – Presto

E-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:21)

Piacevolmente – Spirituoso – Allegro

h-moll fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:22)

Siciliana – Vivace – Allegro

D-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:23)

Presto – Largo – Allegro

F-dúr fantázia hegedűre, basszus nélkül (TWV 40:24)

Un poco vivace – Soave – Allegro

Georg Philipp Telemann (1681­­–1767) korának egyik legtermékenyebb zeneszerzője volt. Életműve 45 operát, 15 misét, 23 kantátaévfolyamot, 46 passiót, 6 passió-oratóriumot, 5 oratóriumot, körülbelül 1000 zenekari szvitet, valamint versenyműveket, kamara- és orgonaműveket foglal magába.

A szólóhegedűre írt 12 fantáziáját 1735-ben komponálta, a hamburgi időszakban (1721–1767), amikor a Johanneum kántori állása mellett a város öt főtemplomának a zeneigazgatói állását is betöltötte. Ezek a művek, amelyek többnyire három tételesek ötvözetét nyújtják az egyébként szonátákban, versenyművekben és szvitekben használt írásmódoknak, és érdekes módon remekül érvényesítik a polifón textúrát is egy olyan hangszeren, mely, hegedűről lévén szó, természeténél fogva homofón.

Amint a művek címe is sugallja, elmondhatjuk, hogy Telemann Fantáziái – ami a dinamikát, a frazeálást és a díszítéseket illeti – széles teret biztosίtanak az előadó elképzelésének.