Bartók-est

Online: bit.ly Ismeretterjesztő
Felhívjuk kedves közönségünk figyelmét, hogy az aktuális járványügyi rendelkezések a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek online programját is érinthetik, a műsor és az események időpontja változhat. Kérjük, kísérjék rendszeresen figyelemmel honlapunkat és közösségi média felületeinket a legfrissebb információkért!
Nánási Henrik, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett előadása
Bartók Béla Amerikában írt nagyzenekari műve, a Concerto tartalmában és formájában elválaszthatatlan attól az élethelyzettől, lelkiállapottól, amelyben szerzője 1943-ban, a mű megírása előtt volt: állandó betegsége, honvágya, aggódása hazája és Európa sorsáért.
Három évig nem komponál. Majd jön a felkérés egy nagyzenekari mű megírására, amely éppen a kórházban éri. A születendő zenébe minden lázálmát, fájdalmát, keserűségét, ugyanakkor – éppen a mű hozta fellángolása kapcsán – minden életszeretetét és optimizmusát is beleírja. A Concerto zenéje által inspirált táncelőadás a zeneszerző személyét színpadi szereplőként idézi meg, de feltűnnek más, Bartók-művekből ismert alakok is, a Kékszakállú, a Mandarin és a Fából faragott királyfi. Az est karmestere, Nánási Henrik a hangverseny első részében a bartóki életmű meghatározó darabját vezényli: a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című kompozíció a 20. századi zene kimagasló remeke.
//
We would like to draw the attention of our audience to that the current pandemic regulations may also affect the online program of the Bartók Spring International Arts Weeks, the program and the dates of the events may change. For the most recent information, please visit our website and social media channels.
Performance by Henrik Nánási, the Hungarian National Philharmonic and the Szeged Contemporary Dance Company
The content and form of Concerto, the symphonic work Béla Bartók wrote in the United States, cannot be separated from his experience, his mood, in 1943, prior to the composition: he was constantly ill, was tormented by homesickness, and was worried over the fate of his homeland and Europe.
He had not been able to compose for three years. Then, at a time when he was hospitalized, he was approached with a commission for a symphonic work. He wrote all his nightmares, pain and bitterness into the work, which itself also brought about a new zeal, and consequently became replete with joie de vivre and optimism. This dance production, which was inspired by the music of the Concerto, evokes the composer’s person as a character who shares the stage with such figures from Bartók’s oeuvre as Bluebeard, the Mandarin and the Wooden Prince. In the first part of the concert, Henrik Nánási will conduct the orchestra through a pivotal high point of the oeuvre, an outstanding composition of the 20th century, Bartók’s Music for Strings, Percussion and Celesta.