A Pedagógiai Kutatás Módszertana

Kolozsvár Ismeretterjesztő

A Pedagógiai Kutatás Módszertana

A program/képzés neve: A PEDAGÓGIAI KUTATÁS MÓDSZERTANA
A program típusa: továbbképzés
Célcsoport: I. fokozati, módszertani dolgozatra készülő, a pedagógiai kutatások iránt érdeklődő pedagógusok (óvodapedagógusok, tanítók,
tanárok)
Előadó/Képző: Dr. Birta-Székely Noémi, egyetemi adjunktus, Babeș-Bolyai Tudományegyetem
Időpont/Időszak: 2017. 05. 27-28
Helyszín: Motilor 11, 105 terem, Kolozsvár
Résztvevők száma: min 15, max. 30
Óraszám: 16
Kompetenciák:
• Az európai normákhoz illeszkedő, a tudományos kutatás iránt érdeklődő pedagógusi attitűd
• A mindennapi pedagógiai gyakorlatban felelhető problémák iránti érzékenység
• Pedagógiai kutatásmódszertani ismeretek és kultúra
• Kutatási tervek megírásának képessége
• Mérőeszközök összeállítása, statisztikai eljárások alkalmazása
Tartalom:
1. A pedagógiai kutatás mint tudományos tevékenység. A tudományos kutatás alapfogalmai, módszerei,
eszközei. A pedagógiai kutatás tárgya, területei.
2. A szakirodalom feldolgozásának módszere
3. Kutatási terv készítése, hipotézisek, változók meghatározása
4. A megfigyelés módszerei és eszközei
5. A mintavétel módszerei
6. Kérdőíves vizsgálatok. Kérdőívek tervezése és szerkesztése. Kérdéstípusok, skálák, nyitott kérdések
kódolása, Az interjú módszer, A szociometria.
7. Dokumentum és tartalomelemzés
8. Mérés és skálaelméleti alapfogalmak. Skálák a pedagógiai vizsgálatokban. Adatfajták
9. A pedagógiai kísérletek típusai. A kontrollcsoportos kísérlet, a kísérleti hatás kiszámítása.
10. A leíró statisztikák, elemzése, értelmezése. Az eredmények táblázatos és grafikus megjelenítése
(gyakoriság, középértékek, szóródás, korreláció)
11. Két változó összefüggésének vizsgálata: kétváltozós táblázatok és diagramok
12. Mért adatok elemzésére alkalmas statisztikai eljárások, matematikai statisztika (egymintás t próba,
kétmintás t-próba, korreláció)
13. Excel és SPSS programok alkalmazása az adatok értelmezésében
14. Az I. fokozati, tudományos módszertani dolgozattal szemben megfogalmazott formai és tartalmi
követelmények.