Közlekedésbiztonságnak a növeléséért

Hazai

Önkormányzatok a települések közlekedésbiztonságának növeléséért

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Közlekedéstudományi Intézet és a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara közreműködésével, a 2014-2016. évi Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretében 2016. április 20-i benyújtási határidővel pályázatot hirdet

“Önkormányzatok a települések közlekedésbiztonságának növeléséért”

címmel.

1. ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
Magyarország közlekedésbiztonsági helyzete az elmúlt években örvendetesen javult, amelyet jól jelzett az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) által 2012-ben hazánknak adományozott PIN díj is. A javulási folyamat fenntartása, felgyorsítása érdekében újabb ötletekre, intézkedésekre, a közlekedésbiztonsági tevékenység társadalmasítására van szükség a közúti baleset-megelőzés területén.
Az utóbbi időben megjelent elemzések alapján megállapítható, hogy Magyarország kedvezőbben alakuló közlekedési mutatói érdemben az országos közúthálózati mutatók javulásának voltak köszönhetőek, a helyi közúti baleseti helyzet lényegesen nem változott. Az állami tulajdonú országos közúthálózaton gyakorlattá vált a közúti biztonsági audit és felülvizsgálat. A SENSOR program keretében egységes módszertan alapján osztályozzák az egyes úthálózati elemek közlekedésbiztonsági színvonalát is. A mintegy 172 ezer kilométeres, önkormányzati tulajdonú helyi közúthálózat és a települések közlekedésbiztonsági helyzetének értékelésére, összehasonlítására mutatók, mérőszámok nem használatosak.
Az alapvető cél a települések közúti közlekedésbiztonsági helyzetének folyamatos javítása, a baleseti sérültek számának csökkentése. Az elmúlt 10-15 év tapasztalatai azt mutatják, hogy a közlekedésbiztonság területén folyamatos romlási és javulási szakaszok követték egymást. A terület tartós javulásának biztosításához az ismert megoldásokat egyrészt a korábbinál jobban, hatékonyabban kell alkalmazni, másrészt új, korszerűbb eszközöket, eljárásokat kell igénybe venni. Egyre világosabban látszik, hogy a kitűzött cél csak akkor érhető el, ha a meglévő programok mellett a jövőben sikerül felébreszteni a hazai társadalomban, a helyi közösségekben, helyi döntéshozókban is a biztonságos közlekedés iránti igényt. Nemcsak a nagyvárosok, városok lakosságára vonatkozik ez, hanem azoknak a kisebb településeknek a lakóira is, ahol nem, vagy csak nagyon ritkán történnek személyi sérüléses balesetek, de nincs meg a “biztonsági komfortérzés” a közúti közlekedésben.

2. A PÁLYÁZAT HÁTTERE ÉS CÉLJA
A pályázat háttere:
A hazai közlekedésbiztonság javításával összefüggő feladatok elvégzésének alapját a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram című stratégiai dokumentum adja, ami három éves időszakra határozza meg a célkitűzéseket és feladatokat.
Jogszabályi alapját a közúti közlekedésbiztonság egyes állami feladatainak teljesítéséhez szükséges pénzügyi forrásokról és azok felhasználásának módjáról szóló 188/1996. (XII. 17.) Korm. rendelet teremti meg.
Célrendszerét és annak kidolgozási folyamatát a vonatkozó európai és hazai stratégiai dokumentumok határozzák meg. Az Európai Bizottság 2010. július 20.-án tette közzé a következő évtizedre szóló közúti közlekedésbiztonsági politikára vonatkozó javaslatát “Fejlődés egy európai közúti közlekedésbiztonsági térség irányába: a 2011-2020. közötti időszak közúti közlekedésbiztonságára vonatkozó politikai irányvonalak” címen.
Mindezek alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Belügyminisztériummal közösen kidolgozta a hazai szempontokat is érvényesítő “Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2014-2016” című dokumentumot, melynek keretében kerül meghirdetésre jelen pályázat.
A pályázat célja:
A pályázat alapvető célja a települések közúti közlekedésbiztonsági helyzetének javítása. A helyzet javulásának egyik legfontosabb fokmérője a balesetek, kiemelten a személyi sérüléses balesetek számának csökkenése a hazai településeken. A pályázat célja az önkormányzatok közúti közlekedésbiztonsági szakmai ismereteinek növelése, a helyi közösségek aktivitásának serkentése, a lakosság közlekedésbiztonság-tudatos magatartásának elősegítése, ezáltal a települések közlekedésében az általános biztonságérzés erősödése, az egyes települések jó gyakorlatainak megismerése és széles körű elterjesztése.
A települések közlekedésbiztonságának növelése érdekében alapvető cél azoknak a településeknek az elismerése – díjak odaítélésével -, amelyek a jogszabályi feladataik végrehajtásán túlmenően is tesznek annak érdekében, hogy a településükön kevesebb közlekedési baleset legyen, vagy a település lakói kevesebb baleset okozói, elszenvedői legyenek.
A pályázat értékelése alapján településcsoportonként, a rendelkezésre álló összeg függvényében meghatározott számú, legjobban teljesítő települések kaphatnak – az Európai Unióban rendszeresített nemzetközi PIN díj (Performance Index) mintájára – “Közlekedésbiztonsági Díjat”, amelyeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselői ünnepélyes keretek között, sajtónyilvános rendezvényen adnak át.

3. PÁLYÁZÓK KÖRE
Minden, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény hatálya alá tartozó települési önkormányzat nyújthat be pályázatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával – a 2014-2016. évi Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram keretében – meghirdetésre kerülő “Önkormányzatok a települések közlekedésbiztonságának növeléséért” című pályázatra.

4. A PÁLYÁZAT FELTÉTELEI
A pályázat célja a helyi döntéshozók, a települési polgármesterek, képviselőtestületi tagok, valamint a helyi lakosság figyelmének felhívása, aktív bevonása a közlekedésbiztonság-tudatos magatartás kialakításába, formálásába.
A cél eléréséhez a pályázónak
– a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma alapján át kell tekintenie a település közlekedésbiztonsági helyzetét,,
– át kell gondolnia, vajon útkezelőként megteszi-e a legalapvetőbbeket a képviselőtestület a gondjaira bízott településen a vonatkozó jogszabályi és szakmai szabályok betartásával a településen élők biztonságáért, és azt, hogy
– a helyi adottságokat figyelembe véve mit tett, tehet a települési önkormányzat a gondjaira bízott településen saját feladatkörében és az érintett társszervek bevonásával a lakosai közlekedésbiztonsági helyzetének megőrzéséért, javításáért?
Pályázat benyújtására hat kategóriában van lehetőség, az alábbiak szerint:
I. Fővárosi kerület
II. Megyei jogú város
III. Járásszékhely város, város (a továbbiakban: város)
IV. Nagyközség
V. Község, ahol 2011.01.01. és 2015. 12. 31. között 5-nél több személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt
VI. Község, ahol 2011.01.01. és 2015. 12. 31. között legfeljebb 5 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt

5. A PÁLYÁZAT FOLYAMATA
Online regisztráció
A pályázat kizárólag elektronikus úton adható be. A http://www.kozlekedesbiztonsagahollakom.hu honlap regisztrációs felületére kattintva meg kell adni az önkormányzat, fővárosi kerületek esetében a polgármesteri hivatal irányítószámát és a település nevét, a kapcsolattartó nevét és e-mailcímét. A megadott e-mail címre érkezik meg a regisztrációról szóló elektronikus értesítés és a kód, amelynek segítségével a kapcsolattartó hozzáfér önkormányzata adatlapjához. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy egy önkormányzat esetében egy adatlap generálását végzi el a rendszer.
Pályázati adatlap kitöltése az online felületen
A pályázati adatlap (1. sz. melléklet), a pályázatra történő jelentkezés alapdokumentuma. Kitöltéséhez online regisztráció szükséges. A pályázó önkormányzat a Pályázati adatlapját a http://www.kozlekedesbiztonsagahollakom.hu online felületen tudja kitölteni. Kötelező a pályázó adatainak és a közlekedésbiztonsági tevékenységére vonatkozó kérdőív minden pontjának hiánytalan kitöltése. A III. pillér válaszaihoz kapcsolódó képek, videók feltöltése opcionális.
Pályázati nyilatkozat feltöltése az online felületen
Az adatlap kitöltéséhez szkennelt formában csatolni kell a kitöltött, aláírt és lepecsételt Pályázói nyilatkozatot (jelen felhívás 2. számú mellékleteként csatolt dokumentum), melyben az önkormányzat nyilatkozik a pályázat benyújtásáról és a pályázati adatlapon megadott adatok hitelességéről. A nyilatkozatot az arra jogosult vezető aláírásával és bélyegzőjével látja el.
A pályázat beküldése
Az adatlap hiánytalan kitöltését és az adatlap feltöltését követően a pályázat beküldése gomb segítségével a pályázat beküldhető. A sikeres beküldésről a felület visszaigazolást küld. A rendszer csak a hiánytalan pályázatot fogadja be, amennyiben a kitöltés nem hiánytalan, akkor hibaüzenetet küld, amelyben jelzi a tennivalókat.
A pályázat tartalmi elemei
A pályázat értékelése három szempont (pillér) alapján történik, amelyek vonatkozásában a szükséges információkat a pályázónak a pályázati adatlapon kell megadni, ezek a következők:
I. Pillér: A település egészének közlekedésbiztonsági helyzetére jellemző számok, baleseti adatok.
Pályázó számára a pályázati adatlap 1. pontjában kért baleseti adatok megadásához segítséget nyújt a pályázat 3. sz. melléklete: “Személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma a településeken belüli állami és helyi kezelésű (fővárosi kerületek esetén: a fővárosi és kerületi kezelésű) utakon (Forrás: KSH)”. (Azon településeket, ahol az elmúlt 5 évben nem történt személysérüléses közúti baleset a 3. sz. melléklet nem tartalmazza.) A táblázat kitöltése az online felületen automatikusan történik az irányítószám beírásával.
II. Pillér: A helyi közúthálózattal kapcsolatos útkezelői kötelezettségek áttekintése.
A pályázati anyag mellékletének 2. pontjában szereplő kérdésekre a Pályázó válaszait az online felületen tudja közvetlenül kitölteni.
III. Pillér: A települési önkormányzat saját kezdeményezésű, vagy általa támogatott közlekedésbiztonsági tevékenységei.
A III. pillér teljesítéséhez a pályázati adatlapon a pályázónak meg kell adnia a 2014-től a pályázat benyújtásáig terjedő időszakban az önkormányzat kezdeményezésére vagy támogatásával a településen a közlekedésbiztonság javítása céljából megszervezett esemény, program leírását. Az eseményekhez, programokhoz kapcsolódó képek, videók feltöltése opcionális.
Az értékelés szempontjai
A Bíráló Bizottság a hat kategóriában külön-külön értékeli a pályázatokat. A pályázat értékelését a három pillér kiértékelése alapján a Bíráló Bizottság által adott pontszámok összege határozza meg. A három pillér értékelésénél adható maximális pontszámok sorrendben 10, 10 és 80. (A pilléreken belül adható pontszámok tájékoztatásul a kérdőíven is fel vannak tüntetve.)

6. A PÁLYÁZAT DÍJAZÁSA
A kiíró a hat település kategóriában külön-külön díjazza a legjobb településeket, a beadott értékelhető pályázatok számának arányában településkategóriánként 1-3 közlekedésbiztonsági díjat adományoz.
A pályázat nyertesei nem közvetlen pénzbeli támogatást kapnak, hanem közlekedésbiztonságot segítő eszközöket vagy programokat, melyek köréről a kiíró dönt.
A települési “Közlekedésbiztonsági Díjat” az értékelési eredmények alapján ítélik oda, az átadás ünnepélyes keretek között történik meg az egyes kategóriákban.
Közlekedésbiztonsági díjak:
– Közlekedésbiztonságot segítő eszközök (10 db egységcsomag).
A csomag tartalma lehet:
1. Közlekedésbiztonsági védőfelszerelések (láthatósági mellény, kerékpáros bukósisak, láthatósági eszközök, küllőprizma, fényvisszaverő karpánt).
2. KRESZ-pálya elemek (Mini KRESZ tábla Ř320 mm, Táblatartó talpas oszlop mini KRESZ táblához, Burkolati szalag (20 db 5 m-es csík, 2 db belső körív R80cm, 4 db külső körív R3m fehér vagy sárga színben), Jelzőlámpa, Gyalogos átkelőhely, Bója – terelő kúp mérettől és kiviteltől függően)
3. Közlekedési eszközök – kerékpárok, rollerek
– Közlekedésbiztonsági program (5 db egységprogram).
A program tartalma lehet:
1. Fórum (helyzetkép, probléma feltárás),
2. Közlekedésbiztonsági nap (MINI KRESZ Ovisoknak, KRESZ sulisoknak, “Látni és látszani” szolgáltatások, Gépjármű, moped vezetés vezetéstechnika oktatása szimulátorok segítségével, Kerékpáros ügyességi pálya 8-18 éveseknek).
3. Elemzés, ajánlás (Közlekedésbiztonság és közlekedésre felkészítés helyzete a településen).

7. A PÁLYÁZAT KERETÖSSZEGE
A pályázat összdíjazására a 2016-os évben rendelkezésre álló pénzügyi forrás: 15 millió forint.

8. FELHASZNÁLÁSI IDŐSZAK
A nyertes pályázók 2016. május 31-ig vehetik át vagy használhatják fel a díjakat a lebonyolító Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével.

9. A PÁLYÁZAT BEADÁSÁNAK MÓDJA ÉS HATÁRIDEJE
A benyújtás kizárólag elektronikus úton történik a http://www.kozlekedesbiztonsagahollakom.hu honlapon.
A pályázatra történő jelentkezéshez a pályázati adatlap online kitöltésére és a Pályázati nyilatkozat feltöltésére van szükség.
A dokumentumokat jelen útmutató 5. pontjában leírtaknak megfelelően kell kitölteni.
A pályázat beadásának határideje: 2016. április 20.

10. A PÁLYÁZATOK ÉRVÉNYE SSÉGÉNEK VIZSGÁLATA, BÍRÁLATI SZEMPONTOK
A pályázati értékelés feltétele, hogy a pályázó önkormányzat maradéktalanul kitöltse a pályázati kiírásban szereplő dokumentumokat.
A pályázat befogadása
A pályázat befogadásának kritériumai:
– Online pályázati adatlap kitöltése
– Pályázati adatlaphoz tartozó nyilatkozat (2. melléklet) feltöltése, aláírások és bélyegző lenyomat megléte.
A pályázat formai értékelése
A formai értékelés során a lebonyolító szervezet ellenőrzi a benyújtott adatlap megfelelőségét az alábbiak szerint:
– aláírások és bélyegző lenyomat megléte a Pályázati nyilatkozaton (2. sz. melléklet, feltöltve)
Amennyiben a benyújtott pályázat nem felel meg a fenti kritériumoknak, a lebonyolító szervezet a pályázó egyidejű tájékoztatása mellett, az indokok megjelölésével, hiánypótlási felhívás nélkül elutasítja a pályázatot.
A döntéssel szemben fellebbezésnek helye nincs, a pályázó azonban az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkárához kifogást nyújthat be.
A pályázat tartalmi értékelése
1. A település közlekedésbiztonság szempontjából jellemző baleseti adatai – I. PILLÉR
A baleseti szám csökkenés az előző évhez képest: 2 pont. 10 pontot kap az a község, ahol a vizsgált években összesen 5 vagy 5-nél kevesebb baleset volt.
2. Az útkezelői tevékenységre vonatkozó kérdések – II. PILLÉR
Kérdésenként adható pontszám: 1 pont.
3. A települési önkormányzat saját kezdeményezésű közlekedésbiztonsági tevékenysége (a közútkezelői feladatokon kívül)- III. PILLÉR
1. kérdés: max. 25 pont 2. kérdés: max. 10 pont
3-6. kérdés: max. 5-5 pont 7. kérdés: max. 25 pont

11. TOVÁBBI PÁLYÁZATI INFORMÁCIÓK
Elérhetőségek:

http://kozlekedesbiztonsagahollakom.hu

A pályázattal kapcsolatos dokumentumok:
A pályázati útmutató (pdf)
A pályázati adatlap (nyomtatott formában nem beadható).
Jelentkezéshez szükséges nyilatkozat (szkennelve az adatlap alján feltöltendő)
Tájékoztató a balesetek számáról településenként (pdf)

 

Forrás: pafi.hu