Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola

Magyarország Hazai
“Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola”
pályázati felhívás
“Ismeretek az életnek”

A pályázat célja
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola megtisztelő címmel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azon iskolák fiatal fogyasztókért tett intézkedéseit, hozzáállását kívánja értékelni, amellyel az iskolák a tanulóik között a fenntartható tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válásához és a fiatal fogyasztók gyakorlatban használható ismereteinek a bővítéséhez járulnak hozzá.

A pályázati elismerés
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola pályázat az iskolák azon intézkedéseit értékeli, amelyek hozzájárulnak a diákok fogyasztóvédelmi ismereteinek növeléséhez, tudatos fogyasztói magatartás kialakításához. A pályázat közvetlenül anyagi támogatást nem nyújt.

A pályázat beküldésének módja
A pályázatot a melléklet pályázati adatlap és nyilatkozat kitöltésével elektronikus úton kell beküldeni a címre. A pályázat beadási határideje folyamatos.
A pályázati felhívás, pályázati formanyomtatvány, nyilatkozat és segédanyag megtalálható a http://www.kormany.hu oldalon, a Dokumentumok pontban; Általános információk; Felhívások, nyilatkozatok alpontban.

A pályázatok értékelése
A beérkezett pályázatokat Bíráló Bizottság (BB) vizsgálja meg, és a bírálat után a BB összeállítja a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címre javasolt intézmények listáját, amelyet az NFM fogad el.
A pályázatok értékelését követően a döntés a pályázat beadási határidejéhez hasonlóan folyamatos. Elutasított pályázat esetén, amennyiben a Pályázó iskola új, fogyasztói tudatosságot növelő programot indít, a Pályázó az elutasítást követő 3 hónapon túl ismét benyújthatja pályázatát.
A pályázattal az adott iskola fiatal fogyasztókért tett teljesítménye kerül értékelésre és a cím nyertesei az átadástól számított öt évig viselhetik a “Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélése az alábbi szempontok figyelembevételével történik.

A cím odaítélésénél előnyben részesül az az iskola, amely a pályázat beadásakor az alábbi szempontok közül legalább három szempontnak megfelel, és a jövőre nézve vállalja legalább egy szempont teljesítését.
1. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola elősegíti és támogatja az adott köznevelési intézményben történő rendszeres fogyasztóvédelmi oktatások megtartását, a tanulók felkészítését fogyasztóvédelmi vetélkedőkre, versenyekre.
2. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola kiemelt figyelmet fordít a tanulók körében a felelős internet és közösségi média használatának kérdésére, figyelembe véve a fogyasztói szokások digitalizáció irányában való elmozdulását. Ennek érdekében biztosítja e témakörhöz kapcsolódóan előadások megtartását, tájékoztató anyagok eljuttatását a tanulók részére
3. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola nagy figyelmet fordít a tanulók pénzügyi ismereteinek a megalapozására, amelynek érdekében lehetőséget biztosít pénzügyi fogyasztóvédelmi ismeretek oktatására.
4. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola együttműködik a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatallal, a fogyasztóvédelmi hatáskörrel rendelkező állami szervekkel, békéltető testületekkel és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületekkel.
5. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola tanulói meghatározott időközönként részt vettek/részt fognak venni fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesület által tanulók részére szervezett fogyasztóvédelmi vetélkedőn.
6. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola szervez/szervezni fog fenntartható fogyasztás elterjesztését szolgáló programokat diákjai számára. Ennek keretében nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelem és fogyasztóvédelem kapcsolatára, valamint azok fontosságára.
7. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola oktató jelleggel megszervezi kereskedelmi egységek, piacok látogatását, elősegítve helyi termelői piacok, termékek megismerését.

A pályázati szakmai háttéranyagok elérhetőségét az NFM honlapja biztosítja.
A Fogyasztói tudatosságra nevelő Iskola a honlapján valamint az általa kiadott kiadványokon utal az elismerő címre, továbbá linkelési lehetőséget biztosít az NFM, az NFH a fővárosi és megyei kormányhivatal honlapjára.
A Fogyasztói tudatosságra nevelő Iskola a pályázatban a jövőre nézve vállalt szempontok megvalósulásáról a cím átadását követő egy éven belül írásos beszámolót készít az NFM részére. Ennek elmaradása a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím elvesztésével jár. Ezen felül a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím birtoklásának időszakában évente beszámol arról, hogy milyen módon tartja fenn a fogyasztói tudatosságra nevelő programjait.