TESZT: Világhírű alkotókat vonultat fel

Temesvár Kiemelt cikk

Világhírű alkotókat vonultat fel a tizedik TESZT

Tizedszer fogja idén megrendezni a Csíky Gergely Állami Magyar Színház a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozót (TESZT), május 21-28. között. A fesztivál 2008-ban jött létre azzal a céllal, hogy évről évre párbeszédet kezdeményezzen a hármashatár régiójának színházi alkotóival, akik a TESZT keretében megismerhetik egymás munkáit, és lehetőséget kapnak a közös alkotásra. Mivel több művész és társulat évről évre visszajár Temesvárra, a TESZT az évek során az alkotók és a fesztiválközönség folyamatos közös gondolkodásának helyszínévé vált.

Az Európa Kulturális Fővárosa 2021 programsorozatra készülve, az előző évekhez képest idén nemcsak a szűken értelmezett régióból, hanem Európa távolabbi pontjaiból is érkeznek Temesvárra előadások: összesen tizenhat országból harminc produkciót láthat a közönség. Mivel a TESZT nemzetiségtől és kortól függetlenül minden temesvári nézőt meg kíván szólítani, a meghívott előadások formátuma és jellege is rendkívül széles palettát kínál. Személyes hangvételű egynézős, helyspecifikus előadásoktól szóló performanszokon át a klasszikus formátumú stúdió- és nagyszínpadi előadásokig, dokumentarista előadásoktól és multimédiás performanszoktól szabadtéri táncelőadásig és koncertig – a gazdag kínálatból bárki kedvére válogathat. A bő egy hét alatt a fesztiválozók belakhatják a várost, kipróbálhatják, milyen vízibiciklit pedálozni egy performanszművésszel a Bégán, utazhatnak térben és időben, számot vethetnek azzal, hogy milyen tartozásaik vannak, és meghallgathatják egy világhírű performer koncertjét.

A találkozó tizedik kiadásán a szervezők változatlanul fontosnak érzik felmutatni a legfontosabb társadalmi kérdéseket, ugyanakkor kiemelt szerepet kap a leltározás, az összegzés gesztusa. Hasonlóképpen a programban megjelenő előadások nagy része foglalkozik az emlékezéssel, a múlt, jelen, jövő hármasával, visszatérő elem az önreflexió, az alkotók vallomásai önmagukról, munkájukról. A fesztivál nyitóeseménye rendhagyó módon egy ingyenes, nagyszabású szabadtéri előadás lesz. A budapesti Forte Társulat Concerto / 5. vonósnégyes című táncszínházi produkciója a Rózsaparkban kerül bemutatásra május 20-án. Az előadást Horváth Csaba koreográfus jegyzi, aki visszatérő vendége a fesztiválnak. A huszadik század egyik legjelentősebb zeneszerzőjének, Bartók Bélának két művét a Győri Filharmonikus Zenekar és a kolozsvári Arcadia vonósnégyes előadásában hallhatják a nézők, így a Bánságban született, majd Amerikába emigrált Bartók Béla művei nemzetközi együttműködés keretében csendülnek fel. UPDATE: az előadás technikai okokból kikerült a programból.

Szintén különleges eseménynek ígérkezik a fesztivál második napján a Csiky Gergely Állami Magyar Színház bemutatója, az EXIT, amely az aradi és a zombori nemzeti színházakkal együttműködésben jön létre. Az előadás alkotói román, szerb, magyar nemzetiségű színészek, rendezője Schilling Árpád, aki tavaly A harag napja című előadásával volt jelen a TESZT-en. A projekt folytatása a színház korábbi kezdeményezéseinek, amelyben a régión belüli szakmai kapcsolatok továbbépítésére és a határon átívelő együttműködésekre helyeződik a hangsúly. A házigazda temesvári színház Kokan Mladenović rendezte Shakespeare, Sonett 66 előadása is látható lesz a fesztiválon, a Zombori Nemzeti Színház pedig a bemutatót követő napon a Gogoland című előadást játssza a fesztiválon Urbán András rendezésében, aki szintén visszatérő vendége a TESZT-nek.

A meghívottak között olyan rendezők és előadók jelennek meg, akik különböző műfajokban dolgozva, sajátos esztétikát képviselve a legjelentősebb alkotók közé tartoznak. Spanyolországból érkezik az Agrupación Señor Serrano Birdie című multimédiás performansza, amely egy ikonikus fotódokumentum létrejöttének körülményeit és kontextusát gondolja tovább. Gianina Cărbunariu Artists Talk című előadása ugyan nem klasszikus értelemben vett dokumentarista színház, de izgalmas helyzetkép arról, hogy hogyan beszélünk művészetről, művészekről és alkotásokról. Libanoni-német közreműködésben jött létre Rabih Mroué Felhőn lovagolok című előadása, amely a személyes és politikai tartalmak ötvözeteként jött létre. A főszereplő Mroué bátyja, Yasser, aki saját élettörténete alapján teremti meg Libanon politikai alakulásának szubjektív képét.

Szintén a tények és a fikció határmezsgyéjén mozog a belgrádi BITEF Szabadság: a legdrágább kapitalista szó című előadása, Maja Pelević és Olga Dimitrijević rendezésében. Az előadás, amelyet az alkotók Észak-Koreában tett kutatói utazása ihletett, azt vizsgálja, hogy hogyan beszélhetünk egy, a mi kulturális és politikai kódrendszerünkön kívül eső országról – ha egyáltalán képesek vagyunk beszélni róla.

Sarah Vanhee belga performer előadása, a Feledés szintén kapcsolódik a fesztivál fő témáihoz. Performanszában egy évnyi valós és virtuális szemetet halmozott fel, hogy egyetlen előadásba gyűjtse őket. Giuseppe Chico és Barbara Matijević Forecasting című előadása a YouTube-on fellelhető amatőr videókat veszi alapul. Matijević a színpadon mozog a laptoppal, testét pedig folytatás nélküli meghosszabbításként igazítja a kétdimenziós videóképek világához.

Hajdu Szabolcs is visszatérő vendége a TESZT-nek, korábbi munkái, a Békeidő és az Ernelláék Farkaséknál az előző évek izgalmas színfoltjai voltak a találkozónak, idén a A Kálmán-nap című előadással lesz jelen. Az előadás arról az életszakaszról szól, amikor a történet szereplői felismerik, hogy minden csak ismétlődés az ember életében, sok fordulat már nem várható, nincs több kockázatvállalás, csupán őrzése van annak, ami már megvan, mert nincs idő és erő újrakezdeni. A magyar mozgásszínház egy jeles képviselője, Hód Adrienn koreográfus is bemutatkozik Temesváron. A Grace című előadásában az alkotó által precízen vezetett helyzetek csillogó, absztrakt revüként jelennek meg.

A tavalyi TESZT-en nagy sikerrel bemutatkozó leccei Koreja Színház Katër i Radës. A hajótörés című kortárs operája a zenén keresztül dolgozza fel a mediterrán térség egyik tragédiáját. Szintén visszatérő vendég a kortárs színház és performanszművészet egyik ikonikus figurája, a bulgáriai koreográfus és performanszművész, Ivo Dimcsev, aki a fesztivál oktatói programjának keretében műhelymunkát is tart fiatal előadóművészek számára. Szintén a világhírű performer jegyzi a TESZT záróeseményét, a fesztivál utolsó napján Songs from My Shows címmel ad koncertet a nagyteremben.

A tizedik TESZT-en két olyan olyan produkció is látható lesz, amelyek már jártak Temesváron: mindkettő rendkívül személyes, ezért külön izgalmas látni, hogy hogyan hatott rájuk az idő. Béres Márta One Girl Showja a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadása, amelyet Urbán András rendezett. Béres Márta az elmúlt években több előadásban is szerepelt a fesztiválon. A másik Temesvárra visszatérő előadás az (anti)aging, a romániai táncélet két izgalmas alkotójának, Mădălina Dannak és Mihaela Dancsnak a munkája, amely azzal a céllal jött létre, hogy 2041-ben is játsszák majd. Ugyancsak az emlékezés és a felejtés témáját járja körül a Könnyen elfelejthető dolgok, amelyben Xavier Bobés látható és hallható dolgok, tárgyak és fotók segítségével idézi meg Spanyolország rövid történetét a huszadik század második feléről. Az előadást intim térben, öt néző számára játssza el Bobés, aki – akárcsak egy varázsló vagy médium a szeánszon –, egyszerre mesterkedik múlttal és jövővel. A lengyelországi Margarete is időutazásra hív: a kiindulópontot egy 64 kockás filmtekercs képezi, amelyet Janek Turkowski, az előadás alkotója puszta kíváncsiságból megvásárolt. A Margarete egy családias környezetben és hangulatban játszódó előadás, amelyet egy alkalommal húsz néző tekinthet meg.

A már széles körben ismert alkotók mellett a fiatalabb generációnak is teret biztosít a fesztivál. A TESZT korábbi kiadásainak egyik legfontosabb vendége Tomi Janežič volt, akinek idén két tanítványa is jelen van egy-egy rendezéssel. A madarak tanácskozása Farid ud Din Attar, 12. századi perzsa költő költeményén alapul, amelyet 1979-ben alkalmazott színpadra Jean-Claude Carrière és Peter Brook. Nina Rajić Kranjac rendezésében hat színészt vonultat fel, akik a nézőkkel együtt indulnak útnak, felfedezni a szöveget az előadás rendje és a megteremtett légkör által, de az út saját magunkon is átvezet. A másik ljubjanai előadás Maruša Kink Három nővér-rendezése. A csehovi sóvárgást és elvágyódást az idő tematikája mentén körüljáró előadás különleges helyszínen, a színház festőműhelyében lesz látható. Alex Fifea és David Schwartz dokumentarista színházi előadása, a Ti nem láttatok semmit! egy fiatal roma férfi halálának körülményeit dolgozza fel, akit az egyik bukaresti rendőrségen verés közben megöltek. A Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk öt fiatal színész vallomása, az egyetemről, pályakezdésről, önmaguk menedzseléséről, a konfrontálódás lehetőségeiről. Oliver Zahn Helyzet kinyújtott karral című esszéperformansza egy beszennyezett gesztus (művészet)történetéről szól, amelyet napjainkban leginkább csak Hitler-köszöntésként ismernek. Az amszterdami BOG. kísérlet az élet újrarendezésére alkotói az emberi élet általános képét igyekszenek felderíteni és megkísérlik sajátságosan újrarendezni a világot. Lisa Verbelen ONE. című szólója négy hangra írott kórusmű, amelyet egyetlen nő énekel el. Az előadás szól az időről, térről, fényről, hangokról, organizmusokról, tárgyakról, emberekről, érzelmekről és gondolatokról.

A TESZT előszeretettel lát vendégül személyes hangvételű előadásokat, az idei meghívottak közül pedig van néhány, amelyen egyszerre csak egy néző vehet részt. Ezek az előadások több napon keresztül zajlanak a város különböző pontjain, és előzetes bejelentkezés alapján lehet őket megnézni. Mădălina Dan táncos-koreográfus a The Agency of Touch című performansza egyéni érintésen alapuló ülésekből áll. Az Exposure, Jo Bannon brit performer projektje kísérlet annak megvizsgálására, hogy hogyan nézünk és hogyan néznek bennünket, illetve, hogy lehetséges-e valóban meglátni egymást. Az osztrák SILK Fluegge I will dance you till the end of… című produkciója Silke Grabinger rendezésében hasonló témát jár körül és arra keresi a választ, hogy milyen érzés megállni önmagunkkal szemben, és önmagunkat az én egy másik lehetséges változataként felismerni. A Közös álmok, a portugál Maria Lucia Cruz Correia projektje lebegő szobor, hely, ahol a klímaváltozásról gondolkodhatunk, és ahol feltárhatjuk kérdéseinket az „otthonról”: az előadásban szó esik a klímamenekültek valóságáról, a globális felmelegedésről, az eltűnésről és az áttelepítésről, miközben résztvevő és performer közösen pedáloznak egy vízibiciklin. A brit Harry Giles Tartozásaink performansza személyre szabott adósság-tanácsadásra vállalkozik. Ebben a méretes pénzügyi tartozások által hajtott gazdaságban az előadás tragikomikus perspektívát nyújt annak megértésére, hogy mit értünk adósság alatt, és hogy hogyan küzdünk meg már azzal is, hogy egyáltalán szembe merjünk nézni vele. A fesztivál meghívott előadásait bérleten kívül 30 és 20, illetve kedvezményesen 15 és 10 lejes áron tekinthetik meg az érdeklődők. Az előző évekhez hasonlóan a fesztivál előadásaira jegyek mellett fesztiválbérletek is válthatók: a fesztivál tíz meghívott előadására érvényes TESZT200 bérlet 200 lejbe, míg kedvezményesen a TESZT100 bérlet 100 lejbe kerül. A TESZT5 kedvezményes bérletet diákok, nyugdíjasok és KULT CARD tulajdonosok 60 lejért, felnőttek 100 lejért vásárolhatják meg. A bérlet 5 szabadon választható nagyszínpadi előadás megtekintésére nyújt lehetőséget.

A fesztivál részletes programja megtalálható a TESZT hivatalos honlapján, a naponta frissülő információk pedig a Facebook-oldalon érhetőek el.

– a Transindex.ro portálról