Kísérleti építészet Kolozsváron

Kolozsvár Kiemelt cikk

Kísérleti építészet Kolozsváron: a felhasználóktól is tanul a KOOHO csapat

A nyár a fesztiválokkal és szabadtéri rendezvényekkel együtt az ideiglenes építészetnek is kedvez, egy jól használható, egyben esztétikus pavilont tervezni pedig egyáltalán nem megvetendő feladat egy építész számára, annak ellenére, hogy viszonylag rövid az élettartama. Öt fiatal építészt kérdeztünk arról, hogy tervezőként mi ebben a vonzó, milyen szempontok vetődnek fel és minek köszönhető az, hogy itthon is egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen jellegű beavatkozásokra. Ők a kolozsvári KOOHO, azaz Fülöp Csenge, Bokor Milán, Barabás Dénes, Bölöni Botond és Ambrus Ákos.

A KOOHO többször tervezett már pavilonokat, ülőhelyeket, installációkat Kolozsvárhoz kapcsolódó rendezvényeken: részt vettek a Someș Delivery projektben, 2016-ban installációkat készítettek az Electric Castle fesztiválra, legnagyobb projektjük pedig a Méra World Music Fesztivál, amelynek helyszínét második éve rendezték be. Külön szimpatikus, hogy nem csak terveznek, hanem az utolsó szögig mindent maguk ácsolnak össze.

Kolozsvár környékén a bonchidai Bánffy-kastély parkjában megrendezett Electric Castle fesztivál volt az egyik első olyan rendezvény, amely hangsúlyt fektetett a helyszín esztétikus és innovatív kialakítására és ennek érdekében 2017-től pályázatot is hirdetett meg építészek, dizájnerek számára. A hasonló együttműködéseknek más zenei fesztiválokon is hagyománya van.

„A Sziget fesztivál például egészen szimpatikus ilyen szempontból, és az amerikai Burning Man egy kiemelkedő lehetőség lehetne” – véli a KOOHO egyik tagja, Bokor Milán. „Kedvencem nincs de néha követek magyarországi, osztrák, belgiumi és holland rendezvényeket inspirációs forrásként. Fontos a fesztivál zenei jellege is, amire nem mennék szívesen arra nehezebben tudnék tervezni is” – árulja el Bölöni Botond. Fülöp Csenge szintén zenei vonalon talál rá a számára építészetileg is érdekes fesztiválokra. „Van néhány, amire figyelek (Coachella, DGTL, Terraforma, Pickathon). Inspiráció viszont nekem többször jön egy izgalmasan kigondolt pavilonból vagy egy művészeti installációból” – mondja.

„Jellemző, hogy a helyszíni és építészeti oldalt mindig egy, a fesztivál részéről jövő koncepció határozza meg” – teszi hozzá Fülöp Csenge. Mérai terveik így jobban illeszkednek a környezethez, míg az Electric Castle 2016-os kiadására tervezett installációik kontrasztosabbak.

„Mivel könnyedebb és ezáltal semlegesebb, előtérbe kerül a helyszín. Próbáltuk minél inkább kihangsúlyozni a jelen lévő elemeket, hogy elsősorban ezek kapják meg a megfelelő szerepüket. Úgy érzem, hogy ez az, ami idén nagyon jól összejött. Megvannak a különböző helyszínek, melyek mind egyedi karakterrel rendelkeznek” – írja le mérai terveiket Barabás Dénes. Ebben az esetben az volt az egyedi, hogy szinte csak fával dolgoztak, ez egészült ki a fehér textíliákkal és a bár tetőcserép-falával, amely a hely adottságaiból indult ki.

Az Electric Castle sokkal kontrasztosabb, hivalkodóbb, más az intenzitása, fogalmaznak az építészek. „Nem mondhatom, hogy nem figyeltünk ott is a környezetre, de mivel sokkal hangosabb, sokkal színesebb, így nem feltétlenül kell annyira nagy tiszteletet adni a többi dolognak, ami ott van” – véli Bölöni Botond. „Fákat csomagoltunk be fóliába, csináltunk egy hatalmas pókhálót, érdekesebb ülőhelyeket, fémrácsokkal dolgoztunk” – fűzi hozzá.

„A KOOHO jövőjét illetően szeretnénk, hogy a mi kis csapatunk egy szinttel komolyabb dologgá fejlődjön és a nyári szezonon kívüli hideg hónapokban, amikor a saját kézzel való építés nehezen megvalósítható, más építészeti munkákkal is bővüljön a feladatkörünk, és valamilyen formában maradandó alkotásokkal gyarapodjon a portfóliónk” – fűzi hozzá Ambrus Ákos.

Forrás: maszol.ro