Jamm Szatmáron

Szatmárnémeti Kiemelt cikk

Annyi muzsikus jammel nemsokára Szatmáron, ahány csak elfér a gödörben

A Szatmárnémeti Utcazene Fesztivál idén minőségibb, de nem kevésbé laza programmal és még több nemzetközi kikacsintással készül. Interjú.

Alig több, mint egy hét múlva, júliussal együtt startol a Szatmárnémeti Utcazene Fesztivál, amelyet azóta várunk, hogy a tavalyiról hazaérkeztünk. A jelentkezés múlt héten zárult, a szervezők már fokozatosan mutatják be a fellépőket, és egy egyelőre titkos kabala is készül, amelyről reméljük, hogy legalább annyira belopja magát a szívünkbe, mint a rózsaszín nagybőgő.

Az idei részletekről Butka Gergő főszervezőt kérdeztük.

Idén kevesebb zenész jelentkezhetett, mint tavaly. Mi az indíttatása a program feszesítésének?

Butka Gergő: Januárban “nemzetköziesítettük” a nevet, azaz StreetMusic Festivalként promóztuk, és így rengeteg külföldi zenekar jelentkezett: spanyol mutatványosok, nigériai utcai akrobaták, magányos írországi gitárosok. Viszont már az utazási költségeik is annyira magasak, hogy csak néhányukat tudjuk fogadni. A többi európai utcazene-fesztivál példáját követve, meg persze a pénzügyi lehetőségeinket is figyelembe véve hoztuk meg a döntést, hogy idén csak 20 zenekar és 5 helyi fiatal zenekar lépjen a versenybe.

Hogyan változik a koncertek beosztása ennek következtében? Összességében mi változik a tavalyihoz képest?

– Délutántól fiatal szatmári zenekarok kezdenek a színpadokon, majd az esti órákig zajlik az utcazenészek versenye, a nagyszínpadra pedig már nagyobb zenekarokat is hívunk: péntek este rockabillyvel fog zúzni a Dynamite Dudes, szombat este trombitás retródiszkót hozunk a Band of Streets csapattal, vasárnap este Petruska lemezbemutató koncert lesz, majd a világjáró holland utcazenészek, a Balcony Players lép fel. Tavalyhoz képest emeljük a zenei színvonalat, de nem engedünk a lazaságból.

És mi az, ami nem változik?

– Nagyon örülünk annak, hogy számos zenekar visszatér idén is, vagy aki tavaly kihagyta, idén már tavasszal jelentkezett. Még inkább megtisztelő az, hogy a fesztivál támogatói is megmaradtak, sokan közülük az első kiadástól velünk vannak, egyre inkább magukénak érzik a fesztivált. Fő támogatónk, a DRÄXLMAIER Group már az első kiadástól velünk van, idéntől a DigiMobil a kommunikációs partnerünk, szintén az első évtől támogatónk a Zes Zollner Electronic, a TransPink, és remélem, visszatérő támogató lesz a TBA Romania illetve a GoodWill Consulting is. Visszatérő motívum az is, hogy idén sem kértünk pénzt a polgármesteri hivataltól, sem a Megyei Tanácstól, a rendezvény költségvetését a privát gazdasági és civil szférából érkező támogatások, reklámszerződések teszik ki.

Kiket tartasz a fesztivál sztárvendégeinek?

– A már említett nagyszínpados zenekarokon kívül a messziről érkezőket: a román származású, de Dublinban utcazenélő Cezart, az itthon utcazenélésért megbüntetett Larry Jo Silvert, aki azóta áttette “stúdióját” a német közterekre, de mi hazahozzuk, vagy Alex Torrest, aki tavaly egy adminisztratív hiba miatt csak a határig jutott el, de idén becsületből újra nekivág. Szóval ezek a mi hétköznapi utcazenész hőseink. De mindenki sztárvendég, aki zenészként, vagy önkéntesként és természetesen nézőként részt vesz ebben a produkcióban.

Milyen helyszíneken zajlik idén az Utcazene, megmaradnak-e a tavaly bejáratottak?

– Sokan kérdik, megcsináljuk-e újra a lakónegyedekbeli utcazenés performanszt, ehelyett viszont mást találtunk ki: egy nulladik napot csütörtökre, amikor Nagykárolyba viszünk el egy kis ízelítőt az utcazenéből. Péntek estétől viszont újra birtokba vesszük a régi központot. A szürke és lepusztult helyet, amiért annyira fáj a szívünk, július első hétvégéjén zenével színezzük ki.

Lesz-e idén kabala?

– Már építjük, de idén már nem hangszer lesz, hanem valami más. Szeretjük az ilyen vizuális cukiságokat, sokszor több időt eltöltünk a brainstorminggal, mint a konkrét munkával. De már idén is nagyon szeretjük, pedig még ki sincs faragva.

Milyen jellegű kísérőprogramokra, illetve zárógálára lehet számítani?

– A tavalyi tűzzsonglőrökhöz és élőszobrokhoz képest más típusú kísérőprogramok lesznek, utcai grafikusokat fogunk bevetni. Gondolunk a gyermekekre is, de a hangsúly még mindig a zenén van. A zárógálán a hollandok húzzák a talpalávalót, és annyi muzsikus fog jammelni, ahány csak elfér a gödörben.

Folytatódik-e a #visitszatmár kampány is, és ha igen, hogyan kapcsolódik be az utcazenébe?

– Tavaly főként a civil szféra, a lokálpatrióta szatmáriak értékelték nagyra, hogy egy önkéntes csapat foglalkozik azzal a turisztikai marketinggel, ami a városvezetésnek a dolga. Idén pedig egy másik irányt is célba veszünk, a szatmári identitást: több helyen, például szuvenír pólókon jelenik meg hogy “made in Satu Mare”. Sőt, “made with love for Satu Mare”.

Forrás: http://multikult.transindex.ro/