Hat ország fiatalja vendégeskedik Adán

Ada Hírek

erasmus-ada

Az Erasmus+ programon belül több európai országából érkeztek fiatalok Adára, ahol őket érintő gazdasági kérdésekkel ismerkedhetnek meg és dolgozhatnak ki rájuk megoldásokat. Emellett többet tudhatnak meg az egyes helyi népszokásokról és hagyományokról.

Hat európai ország 36 fiatalja ismerkedhetett a vajdasági népszokások egyik különlegességével, a disznóvágással. A nyíregyházi Kulturális Életért Kht. az adai IFIX Ifjúsági Szervezettel közösen valósítja meg a programot, aminek köszönhetően kilenc napon át ismerkedhetnek és dolgozhatnak együtt a különböző országokból érkező fiatalok. A jó hangulat és a csapatépítés érdekében a vendéglátók egy disznóvágást szerveztek.

Niksics Zsolt, böllér, Mohol: „Kihalófélben van már ez a dolog, meg hát van elég sok, aki bérvágást végez, és akkor egyszerűbb az ugye, hogy elvisszük a disznót reggel – délbe otthon van, el van végezve és akkor készen van.”

A program a szórakozás mellett komoly feladatok elé is állítja a résztvevőket. Az európai gazdasági mobilitást vizsgálják.
Imran Khan, résztvevő, Berlin, Németország: „Nekünk Németországban sokkal több lehetőségünk van, mások nem fejlődhetnek, mint mi, beszéltem itt emberekkel Spanyolországból, Olaszországból és nekik nincsenek meg azok a lehetőségek, mint ami nekem megvan.”

A feladatok országok szerint lettek felosztva.
Mikusák István, programkoordinátor, Ada: „Vajdasági résznek a témája, a probléma feltárása, a fogalmak megismerése, illetve az okok és okozatoknak a felbontása gyakorlatilag.”

A gondok Magyarországon is hasonlóak mint más keleti országokban. Sokan mennek külföldre, akár tanulás, akár munkavállalás szempontjából. A nyíregyházi Mustárház igyekszik napi programokkal segíteni az ifjúság sorsának jobbá tételét.

Varga Zsuzsanna, fő programkoordinátor, Nyíregyháza, Magyarország: „Nyíregyházán is a fiatalok küzdenek, a munkanélküliséggel, küzdenek azzal, hogy nagyon nehéz elhelyezkedniük, nagyon sokat tanulnak tovább viszont az azt követő időszak, amikor kikerülnek az iskolából az már sokkal nehezebb, hogy mit kezdjenek magukkal.”

A projekt amellett, hogy keresi a megoldást az ifjúsági munkanélküliség csökkentésére, törekszik a negatív kulturális előítéletek visszaszorítására.

Forrás: Pannon RTV