Eszik vagy isszák a színházat?

Kolozsvár Kiemelt cikk

Eszik vagy isszák a színházat? Hát az önismeretet? És a halált?

Pedagógusok és pszichológusok, iskolások és egyetemi hallgatók keresik a választ ezekre a kérdésekre a Kolozsvári Állami Magyar Színház a 2017/2018-as évadban is elindított programján, az ESzik vagy isszák? elnevezésű edukatív színházi különórákon. A sorozat lényege, hogy osztályfőnöki órákon, valamint egyéb, egyetemistáknak és felnőtteknek szóló foglalkozásokon a kolozsvári társulat különféle előadásainak apropóján szakemberek bevonásával olyan témákról beszélgetnek, mint például az önismeret, család, generációk közötti párbeszéd, vagy a halál.

A kiválasztott előadások mindegyikéhez tartozik egy felkészítő és egy feldolgozó beszélgetés. A rendkívüli osztályfőnöki órák egyelőre egy tanórát vesz fel, de kibővítenék két órára – tájékoztatott Deák Katalin programkoordinátor. Idén a tanügyminisztérium által, az osztályfőnöki órákra javasolt témák közül válogattak ki tizenegyet.

A koordinátor azt is elmondta, hogy az osztályfőnök jelenléte ezeken a foglalkozásokon nem kötelező, ez az osztálytól, a pedagógustól és a színházi különóra vezetőjétől is függ. Van olyan csapat, amely könnyebben oldódik fel akkor, ha a pedagógus nincs a teremben, viszont az is előfordult, hogy a tanár jelenléte mindenkinek természetes volt. A szervezők részletes visszajelzést adnak az osztályfőnököknek a gyerekek teljesítményéről, ezzel elsősorban azt szorgalmazzák, hogy a tanárok is elsajátítsák a különböző drámai gyakorlatokat.

Deák Katalintól ugyanakkor azt is megtudtuk, hogy idén először gólyák számára szervezett programmal is bővül a színházi különórák csomagja. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az október 28-ai, Franz Kafka regénye nyomán készült Amerika (rendező: Michal Dočekal) című előadáshoz szerveznek felkészítő és feldolgozó beszélgetéseket, amelyre bármely elsőéves egyetemista jelentkezhet, viszont arra is van lehetőség, hogy az évad bármelyik előadásához szervezzenek különórát, amennyiben erre egy évfolyam vagy baráti társaság igényt tart. Csapatösszerázó és önismereti jellegű foglalkozásokkal várják a fiatalokat.

Berszán István író, irodalom- és gyakorláskutató, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Magyar Irodalomtudományi Intézetének tanszékvezetője két éve vezet színházi különórákat. Kérdéseinkre válaszolva a programhoz kapcsolódó osztályfőnöki órákról és a pedagógusok számára szervezett beszélgetésekről számolt be.

„Helyzetbe kell hozni a gyerekeket” – árulta el a rendkívüli osztályfőnöki órák titkát. Kiemelte: a fiatalok csak akkor nyílnak meg őszintén a felvetett témák hatására, hogyha a pedagógusok meg tudják szólítani őket, ha sikerül kialakítani a kölcsönös érdeklődést.

Berszán István többek között arra döbbent rá ezeken az órákon, hogy csak látványos felszíni különbségek vannak az ő nemzedékének egykori tinédzserei és a mai 9–11. osztályos fiatalok generációja között. „Ha sikerül mélyebbre ásni, rögtön beindulnak a rezonanciák” – fogalmazott.

Forrás: maszol.ro